Vasakronan hyr ut till THE One i Sverigehuset

Ny hyresgäst Sverigehuset

Vasakronan hyr ut 1 119  kvm i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm till THE One som i juni öppnar en stor inredningsbutik med café i fastighetens entréplan. Stockholmsbutiken är den första i Europa.

THE One har sammanlagt nio butiker i fem länder i Mellanöstern med över 600 anställda. Butikkedjans grundare, Thomas Lundgren, öppnade den första butiken 1996 i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten.

– Vi är glada att kunna välkomna THE One till Stockholm och Europa. Det blir en ny spännande konceptbutik i ett av de absolut bästa lägena i centrala Stockholm, kommenterar marknadsområdeschef Göran Langer på Vasakronan.

Förutom butiken har THE One tecknat kontrakt om ca 260 kvm för kontor i Sverigehuset.

Vill överraska
– THE One är inte bara en inredningsbutik utan också ett komplett ”home fashion” koncept, säger Thomas Lundgren. Jag vill att våra kunder ska inspireras av varor de i vanliga fall inte hittar i inredningsbutiker. Produkterna köps aldrig in mer än en gång, för att ständigt överraska kunderna och förnya sortimentet.

Butikernas lägen har alla valts med stor omsorg och när en yta i Sverigehuset blev ledig valdes Stockholm till den första platsen för den europeiska etableringen.
Sverigehuset, som ritades av den kände arkitekten Sven Markelius på 1960-talet, har under det senaste året totalrenoverats. Bland de nya hyresgästerna finns Hamilton&CO Advokatbyrå och bankirfirman Lage Jonasson. Stockholm Visitors Board återvänder till Sverigehuset med turistverksamheten.

Vasakronan är en av de största aktörerna på kontorsfastigheter i centrala Stockholm. Kundstrukturen är en blandning av privata och offentliga kontorshyresgäster. Vasakronan har 43 fastigheter i Stockholms innerstad med ca 602 000 kvm lokalarea. De mest kända fastigheterna är fyra av de fem Hötorgshusen, Garnisonen och Sverigehuset.

För vidare information vv kontakta

Göran Langer, marknadsområdeschef Stockholm City   0705 19 88 90
Leif Garph, vice vd, chef region Stockholm   0705 93 10 98