Vasakronan hyr ut till Swedbank och utvecklar Södra Regeringsgatan – Stockholms nya shoppingkvarter

Det nya shoppingkvarteret sträcker sig från södra Regeringsgatan, längs Hamngatan och vidare till Kungsträdgården.  Vasakronans ambition är att utveckla butikerna och gaturummet och skapa en ny handelsplats med 20 000 kvm butiksyta.

Södra Regeringsgatan kommer att erbjuda högkvalitativ handel med plats för spännande butikskoncept, från stora flaggskepp till unika småbutiker i hjärtat av Stockholm. Visionen är att komplettera den befintliga handeln och bli det tredje hörnet i Stockholms största handelstriangel med Gallerian och NK som grannar.

– Vi har under en längre tid fört diskussioner med Swedbank om vår ambition att utveckla handelskonceptet i kv Spektern och kv Jakob Större. När vi nu har möjlighet att erbjuda Swedbank nya fina lokaler på annan plats men fortfarande i samma kvarter öppnas nya möjligheter för oss att förverkliga Vasakronans vision för Södra Regeringsgatan som Stockholms nya handelskvarter, säger Jan Sterne, fastighetschef på Vasakronan.

Swedbank har tecknat ett 10-årigt avtal i kv. Spektern på c:a 3.500 kvm kontor och banklokal. Kontorsverksamheten flyttas upp två trappor och banklokalen flyttas till hörnet Hamngatan/Västra Trädgårdsgatan.

– Vi är väldigt nöjda med den nya lokallösningen. För oss är det rådgivning till kunderna som står i fokus och med flytten till de nya lokalerna får vi en skräddarsydd lösning som ger oss bättre förutsättningar att möta våra kunder på ett optimalt sätt, säger Harald Britting, Purchasing Mgr. Real Estate, Swedbank.