Vasakronan hyr ut till Scandic i Stockholm

Scandics huvudkontor blir ny hyresgäst hos Vasakronan i Norrtullpalatset. Scandic hyr ca 2800 kvadratmeter och flyttar in vid årsskiftet 2010-11.

Den nya adressen blir Sveavägen 167 och lokalen kommer att inrymma cirka 200 arbetsplatser i öppen planlösning.

– Med de nya lokalerna uppnår Scandic ett mer effektivt och modernt huvudkontor som speglar värderingarna, kulturen och allt det spännande som finns inom Scandic. Att alla kommer att sitta på samma plan förbättrar också förutsättningarna för internkommunikation, spontana och kreativa möten och gör kontoret till en arbetsplats man blir stolt över, säger Frank Fiskers, koncernchef och vd för Scandic.

Scandic är en hotellkedja med 151 hotell och 6 600 medarbetare i Norden och norra Europa. Företaget jobbar aktivt med miljöfrågor, och nästan alla hotell är Svanen-märkta.

– Vi är glada över att få välkomna Scandic som hyresgäst i Norrtullpalatset, berättar Åsa Lange, affärsområdeschef på Vasakronan i Stockholm.
– En av fastighetens fördelar är de stora våningsplanen, som möjliggör även för större hyresgäster att sitta samlat på få våningsplan. Läget nära trafiklederna, men ändå innanför tull, är också attraktivt för många företag, liksom det goda skyltläget.

Norrtullpalatset består av cirka 15 000 kvadratmeter kontorsyta. Andra större hyresgäster är Fuji Film, Bluestep Bostadslån, Ahlsell Sverige, Precio Systemutveckling samt Vasakronans eget huvudkontor och Stockholms-
kontor. Efter de uthyrningar som gjorts det senaste halvåret är nu endast cirka 1 500 kvadratmeter vakant.

Tenant & Partner har varit Scandics rådgivare.

Åsa Lange
Affärsområdeschef Stockholm innerstad