Vasakronan hyr ut till IBM i Kista Entré

IT-företaget IBM blir ny hyresgäst i Kista Entré. Vasakronan och IBM har tecknat ett femårigt avtal om kontorslokaler i fastigheten.

I en första etapp flyttar IBM med ett par hundra personer in på 2 500 kvadratmeter i Kista Entré.
– Intresset för etableringar i Kista har ökat rejält de senaste månaderna, säger Tore Klevby, marknadsområdeschef Vasakronan. Vi är både glada och stolta över att IBM väljer att förlägga delar av sin verksamhet till Kista Entré, som är en av de mest attraktiva fastigheterna i området.

– Utvecklingspotentialen i Kista är stor. Redan idag är det lika många anställda i Kista som under högkonjunkturen 2001, vilket stärker vår förhoppning om en snar förbättring av vakanssituationen i Kista, fortsätter Tore Klevby.

– Cirka 1500 nya medarbetare kom till IBM förra året i och med ett antal outsourcing-kontrakt och därför behöver vi mer yta, säger Johan Ekesiöö, VD IBM Svenska AB. De som flyttar till Kista Entré kommer i huvudsak från våra olika försäljningsavdelningar. IBM kommer därmed att finnas på två adresser i Kista, Oddegatan 5 och Kista Entré.

65 procent uthyrt

Vasakronan förvärvade Kista Entré under 2003. Av den uthyrningsbara ytan på 45 000 kvadratmeter är drygt 65 procent hittills uthyrt. Hyresgäster är förutom IBM bland andra Philips, Sybase, Huber+Suhner, Eurodis Electronics och Friskis&Svettis.
Vasakronan Service Partner driver en omfattande serviceverksamhet i huset, med bland annat reception, telefoni, vaktmästeri, restauranger och konferens.

IBM som grundades 1914 är världens äldsta IT-företag och finns i fler än 160 länder. IBM strävar efter att vara branschledande när det gäller att uppfinna, utveckla och tillverka produkter baserade på informationsteknik, t.ex. datasystem, programvaror, lagringsmedia och mikroelektronik. Cirka 320 000 IBM-anställda samt tusentals teknik- och affärspartner omvandlar tekniken till nytta för kunderna genom lösningar och konsulttjänster.
IBM Svenska AB har ca 4 000 anställda.

För vidare information vv kontakta
Tore Klevby, marknadsområdeschef Vasakronan 08 -783 24 35
Bengt Möller, informationsdirektör 070 593 91 71