Vasakronan hyr ut till Husqvarna på Regeringsgatan 28 i Stockholm

Husqvarna kommer att flytta sitt huvudkontor till Vasakronans nyrenoverade fastighet Spektern på Regeringsgatan 28.  Huvudkontoret ligger idag på Kungsholmen där man också är hyresgäst hos Vasakronan.

– Vi är mycket glada över att Husqvarna valt att hyra kontor i en av våra mest spännande cityfastigheter, säger Jan Sterne, fastighetschef på Vasakronan. Regeringsgatan 28 erbjuder moderna och flexibla lokaler i ett av stans bästa lägen.

Vid renoveringen har Vasakronan bevarat husets unika karaktär, exempelvis burspråk, glasfasader och innergårdar. Som hyresgäst till ca 1 600 kvm på det nedersta kontorsplanet får Husqvarna även tillgång till tre gröna innergårdar med stora glaspartier mot Regeringsgatan.

– Ett ökat behov av möteslokaler och en effektiv planlösning har varit i fokus när vi sökt nya lokaler. Tillgången till innergårdarna möjliggör också att vi där kan visa våra produkter, säger Boel Sundvall, informationsdirektör på Husqvarna.

Fastigheten Spektern 13 byggdes i mitten av 1970-talet och betraktas som ett av de mest lyckade exemplen på 70-talsarkitektur i Stockholm. Husets fem översta våningsplan är kontor och därunder finns tre plan med butiker, garage och källare. Tack vare smarta installationssystem i kombination med genomtänkt byggteknik klassas huset idag som Green Building enligt EU:s krav.

Andra hyresgäster som har eller ska flytta in i den nyrenoverade fastigheten är Betsson AB och
Första AP-fonden.

Jan Sterne