Vasakronan hyr ut kontor i ”The View” till Försäkringsbolaget Pensionsgaranti

Vasakronans stora projekt ”The View” mitt i Stockholm city står snart färdigt. Med 360 graders utsikt över staden, helt glasade fasader och nästan tre meters takhöjd får Stockholm kontorslokaler som inte liknar något annat. Den första hyresgästen Försäkringsbolaget Pensionsgaranti ömsesidigt flyttar in i februari 2010.

På den befintliga 70-talsfastigheten på Jakobsgatan 6 har Vasakronan byggt på tre glasade våningar med panoramautsikt över Stockholm. Det är ett extraordinärt kontor med fokus på hållbarhet, och fastigheten hamnar under energikraven för GreenBuilding. Stor vikt har även lagts vid arkitekturen som tillsammans med läget och avsaknaden av andra nybyggda kontor i närheten gör ”The View” till ett unikt objekt i Stockholm.

– ”The View” har varit ett häftigt projekt. Att få bygga en ny stor byggnad ovanpå en befintlig fastighet mitt i centrala Stockholm är mycket ovanligt. Vi har byggt kontor med utsikt, rymd och ljus för de företag som vill ha något extra och som förstår värdet av att etablera sig i nyproducerade högprofilerade lokaler mitt i city, säger Per Dahlbeck, projektchef på Vasakronan.

Försäkringsbolaget Pensionsgaranti ömsesidigt första hyresgästen
I februari 2010 blir Försäkringsbolaget Pensionsgaranti ömsesidigt den första hyresgästen att flytta in i ”The View”. Vid årsskiftet går bolagen Pensionsgaranti ömsesidigt och PRI Pensionstjänst samman och bildar det nya bolaget som får en bra start i nya lokaler. Pensionsgaranti har tecknat avtal för cirka 1 800 kvm och 70 personer kommer att arbeta på kontoret. Hyresgästens representant var Cresnia.

– I ”The View” får vi ett extraordinärt kontor. Lokalerna är inte bara välfungerande, effektiva och i bästa cityläge, utan den genomtänka arkitekturen och utsikten ger oss dessutom ett stort mervärde. Att flytta företaget hit är en investering i medarbetarna och ett utmärkt sätt att profilera det sammanslagna bolaget, säger Jan Ahlström, tillträdande vd för det nya Försäkringsbolaget Pensionsgaranti, ömsesidigt.

Per Dahlbeck
Projektchef Vasakronan