Vasakronan hyr ut i Nacka Strand till Opcon Bioenergy

Vasakronan hyr ut kontor i Nacka Strand till Opcon Bioenergy som flyttar huvuddelen av sin svenska verksamhet till området. Opcon Bioenergy hyr 800 kvm i fastigheten Nacka Strand Entré och inflyttning för ett femtiotal medarbetare sker i december. Den nya adressen blir Augustendalsvägen 7.

Opcon Bioenergy ingår i energi- och miljöteknikkoncernen Opcon och omfattar varumärken som Saxlund och Svensk Rökgasenergi. Företaget har utvecklat ett stort antal produkter och system för bioenergimarknaden och finns i Sverige, Storbritannien och Tyskland samt har återförsäljare i många europeiska länder.

– Vi är mycket glada att få välkomna Opcon Bioenergy som hyresgäst i Nacka Strand, säger Bjarne Håll, fastighetschef, Vasakronan. Med sin miljöinriktade verksamhet passar företaget väl in i Nacka Strand som är ett ovanligt grönt område. Här får Opcon exempelvis ett kontor med grön el, grön fjärrvärme och sjökyla.

Opcon Bioenergy väljer nu att samla huvuddelen av sin svenska verksamhet till Nacka Strand i Stockholm. Efter att ha varit utspridda i Stockholmsregionen får ett femtiotal medarbetare sina nya arbetsplatser i ett gemensamt kontor.

– I och med flytten till Nacka Strand får vi dels ett funktionellt och centralt placerat kontor, dels ett kontor som uppfyller vårt behov av effektiv kommunikation och nära samarbete mellan olika funktioner i företaget, säger Claes Scheibe, vd, Opcon Bioenergy.

Företagets nya lokaler ligger i fastigheten Nacka Strand Entré som med sina nio våningar är det största huset i området. Det rymmer både våningsplan med rumsindelade kontor och ett antal våningsplan med öppen planlösning. Hyresgästerna har tillgång till besöksentré med gemensam reception och konferensanläggning.

Bjarne Håll
Fastighetschef