Vasakronan hyr ut 1 600 kvm i Platinan i Göteborg

Korab International hyr hela plan 16 och får lokaler om 974 kvadratmeter med utsikt i alla väderstreck och tre egna terrasser. EA Digital Illusions CE hyr en lokal om 639 kvadratmeter på plan 14, även den med terrass. Platinan når därmed en uthyrningsgrad om 78 procent.

Vid nya Hisingsbrons fäste, i direkt anslutning till E45 och med 200 meter till Västlänkens station, Nils Ericsonterminalen och övrig kollektivtrafik uppför Vasakronan Platinan.

Fastigheten omfattar totalt 60 000 kvadratmeter och kommer att erbjuda kontor, Vasakronans eget coworking-erbjudande Arena, restauranger, hotell samt takterrass och skybar med utsikt över älven och hamninloppet.

Platinan är den första byggstenen i utvecklingen av Lilla Bommen som på sikt ska bli ett färgstarkt område och erbjuda ett helt annat innehåll än idag.

– Platinan är vårt första bidrag till stadens större vision om den nya Älvstaden. Ambitionen är att fastigheten både gestaltningsmässigt och innehållsmässigt ska bidra till att vitalisera framtidsområdet Lilla Bommen. Läget är ett av stadens bästa och intresset för både huset och området är stort, säger Kristina Pettersson Post, chef region Göteborg.

Redan vid projektstart var det klart att Scandic hyr 25 000 kvadratmeter, sedan dess har även Wistrand Advokatbyrå, KPMG, STC Training Club och COWI tecknat avtal. Med uthyrningarna till Korab och EA Digital Illusions CE når Platinan en uthyrningsgrad om 78 procent.

Platinan i Göteborg
Bild: Vasakronan/EGA/TMWR

Byggnaden miljöcertifieras enligt LEED Platina och ska stå färdig för inflyttning i början av 2022.

Läs mer utvecklingen av Lilla Bommen

Läs mer om Platinan

Korab är ett globalt företag inom papper och pappersmassa med verksamhet i Asien, USA som Europa.

EA Digital Illusions CE, utvecklar och levererar spel, spelinnehåll och onlinetjänster. Några exempel på dessa är bl. a. FIFA, Need for Speed och The Sims.

Kristina Pettersson Post
Regionchef Kristina Pettersson Post 070-671 54 24 · 031-743 42 46 kristina.pettersson.post@vasakronan.se
Rebecca L Thorell
Projektledare kommunikation Rebecca L Thorell 072-222 15 09 · 08-566 205 09 rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se