Vasakronan fick pris för varumärkesvård och reklamfilm

Vasakronan fick pris för varumärkesvård och reklamfilm

Hederspris för långsiktig varumärkesvård och andrapriset 75-wattaren för dokusåpan ”Kontoret – välkommen till en bättre värd”. Det belönades Vasakronan med under måndagens 100-wattsgala på Hotel Rival i Stockholm.


Priset för långsiktig varumärkesvård fick Vasakronan för kampanjen Stora på kontor, större på människor som utarbetats tillsammans med reklambyrån SWE. Även dokusåpan Kontoret är SWE:s skapelse. 


Tävlingen 100-wattaren arrangeras för 13:e året av Dagens Industri och Annonsörföreningen. Här belönas reklamkampanjer som både är kreativa och ger mätbar effekt för försäljning eller ökad kännedom. I år har juryn haft 170 bidrat att ta ställning till.


75 watt för Kontoret
I kategorin producentreklam belönades Vasakronans kampanj ”Kontoret – välkommen till en bättre värld” med en 75-wattare. Segrare i klassen blev it-bolaget Dotcom Solutions för sin kampanj ”It-chefens bästa vän”.


Bengt Möller, ordförande i producentklassen och till vardags informationschef på Vasakronan, kommenterar det vinnande bidraget från Dotcom Solutions.
– Resultatet i deras kampanj har vida överträffat de uppsatta målen och de nådde med relativt begränsade medel ut till 35 procent av landets it-chefer, säger Bengt Möller.


Burägg och tonårsparlör
I konsumentreklamklassen vann Coop Konsum 100-wattspriset med kampanjen ”Vi har slutat sälja burägg”. Ikea fick andrapriset 75-wattaren för sin kökskampanj.
I tävlingsklassen samhällsinformation fick Alkohol-kommittén 100-wattspriset för kampanjen Tonårsparlören och Majblommans riksförbund tog hem 75-wattaren för sin kampanj Låt barnen växa.


Övriga hederspris för långsiktig varumärkesvård gick till AMF Pension, Göteborgs-Posten och Frälsningsarmén.


Läs juryns motivering
Läs mer på Resumés hemsida