Vasakronan fick pris för effektiv reklam

Vasakronans kampanj Borg vs McEnroe fick pris för effektiv reklam i 100-wattstävlingen. Valören denna gång var 50 Watt.

Sveriges mest effektiva reklamkampanjer är nu utsedda. Den 8 november hölls prisutdelningen av 100-wattaren i Stockholms Stadshus, där närmare 700 gäster deltog under festligheterna när vinnande bidrag belönades i valörerna 100, 75 och 50 watt. Dessutom delades priset för Långsiktig varumärksesvård ut.

Reklamtävlingen 100-wattaren belönar kreativa reklamkampanjer som har gett effekt. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer

och Dagens Industri i samarbete med Sveriges Reklamförbund. I år anordnades tävlingen för sextonde gången.

BT Svenska AB vann 100 watt
Vasakronan tävlar i kategori Producentreklam där 100-wattaren gick till BT Svenska AB och byrån Starring för kampanjen Köp inte trucken i säcken. 75 watt utdelades till Toyota Sverige och SWE för kampanjen Toyota in Business. 50 watt delades förutom till Vasakronan och SWE ut till Yara och Hilanders, Föreningen Svenska Läromedel och The Fan Club, Scania CV AB och SandbergTrygg/Hilanders samt Bulten Stainless och College.

Fem priser sedan 1999
Vasakronan har blivit rikligt belönade i 100 Wattstävlingen. 1999 fick vi 50 Watt för storbildskampanjen Där andra ser kontor ser vi människor, 2001 fick vi 75 watt för Rocky-kampanjen, 2003 fick vi 75 watt för reklamfilmerna Kontoret och 100 watt för Långsiktig Varumärkesvård och 2005 en 50-wattare för Borg vs McEnroe.

– Det är alltid hedersamt när vi blir uppmärksammade och speciellt i sammanhang där det handlar om effektiv reklam, säger Bengt Möller, informationsdirektör hos Vasakronan. 100-wattaren har satt upp kriterier för att bedöma effektiv reklam som överensstämmer väl med våra egna värderingar.

Juryun har bedömt kampanjers uppnådda effekt och vill att man kan påvisa hur målgruppen påverkats av kampanjen. Kampanjer bedöms utifrån effektmåtten räckvidd, kommunikationseffekter och beteendeeffekter. Dessutom ska kampanjen hålla kreativ höjd.

I 100 watts-juryn ingick:
Per-Henrik Bergek, Sandvik (ordförande)
Ulrika Ekström, SSAB
Thomas Fröjd, Daloc