The North Face väljer Arkaden i Göteborg för sin nya europeiska flaggskeppsbutik

Vasakronan har tecknat hyresavtal med det amerikanska företaget The North Face. Företaget är en av världens ledande leverantörer av kläder och vintersportutrustning för modemedvetna och aktiva människor med höga krav. Avtalet är tioårigt och omfattar en butiksyta om drygt 1 000 kvadratmeter fördelad på två våningsplan.

I oktober öppnar den nya butiken som blir företagets främsta i Europa och ett viktigt tillskott till Göteborgs cityhandel. Adressen blir Arkaden och entrén kommer att ligga i hörnet av Östra och Södra Hamngatan.

Vasakronans fastighetschef Daniel Jighede kommenterar uthyrningen:

-Vasakronan är störst på cityhandel både i Sverige och Göteborg och arbetar ständigt med att skapa förutsättningar för att handel i city ska vara en upplevelse. För detta krävs en bra mix av butiker. The North Face nya butik bidrar till den mixen i Göteborg på ett mycket positivt sätt.

Göteborg är en livlig shoppingstad med bra cityhandel, vilket har varit av betydelse för The North Face vid valet av etableringsort och Arkaden är ett av Göteborgs mest attraktiva handelslägen.

– Östra Hamngatan är mycket eftersökt bland företag som söker lokal för nyetableringar, och området kring Brunnsparken har ytterligare potential för handel och avkoppling. Etableringen av The North Face är ett lyft för hela området och jag är övertygad om en fortsatt stark utveckling framöver, säger Daniel Jighede.

Daniel Jighede
Fastighetschef