Telefonillusion pryder Telefonplanstornet i vinter

Stockholm 8 oktober, 2007

”Where´s the damn phone?” Så heter det vinnande bidraget i AP Fastigheters designtävling om vad som ska pryda det 72 meter höga tornet vid Telefonplan i vinter.

En installation som kombinerar ljud och ljus
Segrare i AP Fastigheters tävling blev Nina Westman, 32 år och studerande på Konstfack, som har skapat installationen ”Where’s the damn phone?”. Installationen kombinerar ljus och ljud och berättar om en telefon som finns någonstans i området, frågan är bara var.

– Det känns hur roligt som helst att få realisera min idé. Mitt bidrag är tänkt att illustrera ett egentligen ganska modernt problem, nämligen – var är den förbannade telefonen? Något som jag tror de flesta kan känna igen sig i när man t ex febrilt letar efter sin ringande mobil i biosalongen, säger Nina Westman.

Genom att använda sig av hundratals meter sidostrålande fiber skapar ”Where’s the damn phone?” illusionen av en trasslig telefonsladd med tillhörande telefon som någon gått omkring med och som man sedan glömt var man lagt. Ibland kan man höra telefonen ringa, dock utan att kunna hitta den.

– Where´s the damn phone? är en spännande efterträdare till förra årets succé med Colour by Numbers. Det stora intresset för tävlingen och den höga kreativa nivån på bidragen gör att vi nu också överväger att göra tävlingen årligen återkommande, säger Johanna Lindberg, projektledare på AP Fastigheter.

Enhällig jury
Beslutet att utse bidraget ”Where’s the damn phone?” till segrare i tävlingen togs av en enhällig jury med följande motivering: Med ljud, ljus och humor knyter ”Where’s the damn phone?” an till områdets historia på ett modernt och lekfullt sätt. Det är en spännande installation där konstnären utnyttjar tornet på ett sinnrikt sätt och samtidigt lämnar utrymme för betraktarens fantasi.

Juryn bestod av Bolle Tham, Tham & Videgård Hansson Arkitekter, Ivar Björkman, rektor Konstfack, Malin Zimm, chefredaktör Rum, Mattias Hansson, chef Hyper Island och Lennart Berg, projektutveckling AP Fastigheter. Totalt kom det in ett tiotal mycket spännande och kreativa bidrag i tävlingen.
”Where´s the damn phone?” kommer att invigas under november månad. Förutom att få uppföra sin installation på Telefonplanstornet belönas vinnaren Nina Westman med 10 000 kronor.

För mer information, kontakta:
Johanna Lindberg, projektledare, AP Fastigheter
E-post: johanna.lindberg@apfastigheter.se