Premiär för nya Arkaden i Göteborg.

Stockholm 26 april 2002

På lördag den 27 april invigs Arkaden i Göteborg. AP Fastigheter har med en ombyggnad på 175 miljoner kronor skapat en ny galleria mitt i centrala Göteborg. Med starka varumärken, trendig interiör och coffeshops ska man locka in nya och gamla kunder och skapa en ny mötesplats för göteborgarna.

Nya internationella klädkedjor och varumärken har blandats med redan etablerade framgångsrika butiker. Butikerna vänder sig till en mode- och sportmodeintresserad publik och varumärken som engelska TopShop, Miss Mary, med bl a Camilla Thulins egendesignade underkläder, och nya She Shop som satsar på sportmode för kvinnor öppnar alla upp för första gången i Göteborg. Spanska Mango mer än fördubblar sin butiksyta i Göteborg.

Konceptbutiker och välkända varumärken som Nike Brand Store, Björn Borg och Telia finns representerade tillsammans med United Colours of Benetton som i Arkaden öppnar den till ytan största butiken i Sverige.

– Vi arbetar för att Arkaden ska bli Göteborgs främsta shopping- och mötesplats, säger Håkan Sahlin, Regionchef på AP Fastigheter i Göteborg. Helhetskonceptet med den tilltalande miljön och sin piazzaliknande karaktär, nya trendiga butiker mixat med mötesplatser och serveringar i form av coffeshops tror vi kommer att hjälpa oss att åstadkomma detta.

Totalt innehåller Arkaden 10 500 kvm butiksyta på tre plan. Arkaden kommer hålla öppet måndag-fredag mellan 10.00-19.00, lördag mellan 10.00-17.00 och söndagar mellan 12.00-16.00. Gallerian inrymmer idag 26 handlare, man beräknar omsätta ca 330 miljoner år 2003 och ha en kundtillströmning på minst 15 000 personer om dagen.

Lördagens invigning, som går under parollen ”Arkaden – lite modigare”, kommer att vara fylld av aktiviteter och upplevelser. Modiga människor är på plats, Jean-Pierre Barda kommer ha en ”gör-om-mig”-special och Miss Mary visar underkläder bland mycket annat.

Pressmeddelande 20020425.doc

Pressmeddelande 20020425.pdf