Persbrandt ger Vasakronan ökad trafik

Vasakronan valde att lansera sin nya reklamfilm med Mikael Persbrandt med webben som huvudmedium, vilket visade sig vara en lyckad strategi. Antalet besökare på Vasakronans egen webb ökade med drygt 160 procent och filmen fick dessutom en stor spridning på internet. Reklamfilmen har till och med legat på topplistan över de mest sedda filmerna på filmsajten bubblare.se.


Vasakronans reklamfilm 9-5 där skådespelaren Mikael Persbrandt dansar i Kista Science Tower lanserades på webben i början av december. I filmen dansar Mikael Persbrandt i Kista Science Tower och Kista Entré i syfte att förbereda kontoret för en ny arbetsdag.


Kampanjen kombinerade TV och webb, med fokus på webben. En kortare exponering i TV4 hänvisade in till en längre film på www.vasakronan.se. Webbanonseringen på breda sajter såsom di.se, e24.se, dn.se, gp.se och sydsvenskan.se skapade trafik till Vasakronans hemsida där besökaren kunde se hela filmen.


Filmen spreds snabbt på internet och låg under en period på topplistan över de mest sedda filmerna genom tiderna på sajten bubblare.se. Antalet besökare på webben ökade med drygt 160 procent i jämförelse med innan lansering av filmen.


– Detta visar att vår strategi att välja internet som huvudmedium var helt rätt. Målet med kampanjen var att öka spontan kännedom kring varumärket Vasakronan samt att öka antalet besök på hemsidan och detta har vi uppnått, säger Bengt Möller, informationsdirektör på Vasakronan.


För vidare information kontakta
Bengt Möller, informationsdirektör Vasakronan, tfn 08-783 21 09
Ulf Enander, Reklambyrån SWE, tfn 08-506 131 00