Nyuthyrningar i Sverigehuset

Vasakronan har hyrt ut 2 785 kvm i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm.
Nya hyresgäster är Hamilton Advokatbyrå som hyr 1 650 kvm, finansbolaget Paternum som hyr 400 m2 och Stockholm Visitors Board som hyr 735 kvm.

Sverigehuset håller på att totalrenoveras och inflyttning av kontor sker från början av nästa år. Den erkände arkitekten Sven Markelius ritade Sverigehuset på 60-talet. Målet var att göra de sju våningarna mot Hamngatan, och de fyra mot Kungsträdgården till ”en liten men absolut dominerande byggnad”.

– Sverigehuset är ett av de bästa lägen i centrala Stockholm, kommenterar marknadsområdeschef Göran Langer på Vasakronan. Vi är glada att se nya hyresgäster i det nu helrenoverade Sverigehuset.
– Förhandlingar pågår för butiksytorna, på cirka 1 100 kvm, som håller på att renoveras för inflyttning sommaren 2005.

Vasakronan är en av de största aktörerna på kontorsfastigheter i centrala Stockholm. Kundstrukturen är en blandning av privata och offentliga kontorshyresgäster. Vasakronan har 50 fastigheter i Stockholms innerstad med knappt 675 000 kvm lokalarea. De mest kända fastigheterna är fyra av Hötorgshusen, Garnisonen och Sverigehuset.

För vidare information vv kontakta

Göran Langer, Marknadsområdeschef Stockholm City 08-783 22 68
Leif Garph, vice vd, chef region Stockholm   08-783 23 05