Nekrolog Jan Linglöf

Jan Linglöf
Skicklig affärsjurist, jägare och vän

På Annandag Jul försökte vi få kontakt med Jan som tillsammans med hustru Ann och barnen Jonas och Henrik och deras flickvänner fanns på Khao Lak i Thailand för att fira jul och nyår. Vi fick dagen efter besked från sönerna att Jan var saknad efter flodvågen i Sydostasien. Hoppet att finna Jan har funnits hos oss alla länge. Sakta men säkert har detta hopp nu försvunnit och vi har fått börja acceptera det oundvikliga att Jans liv har kommit till ända i denna förfärliga naturkatastrof.

Jan föddes 1946 i Stockholm. Efter en trygg barndom som präglades av flitiga studier och trevligt umgänge med kompisarna från Östermalm började Jan juridikstudier i Stockholm. Under denna period gifte sig Jan med Ann. Som nybakad jur.kand. började Jan sin juristkarriär vid Tingsrätten i Hallsberg.

Två arbetsgivare har sedan präglat Jans yrkeskarriär. Sedan mitten av 1970-talet på Skanska utvecklades Jan som bolagsjurist i olika funktioner. I ett internationellt affärsumgänge förkovrade sig Jan och blev en verkligt skicklig förhandlare. Resorna blev till alla världsdelar med speciellt stora framgångar tillsammans med Skanska i Mellan Östern, Afrika och Asien.

Efter nästan tjugo år på Skanska hörde en rekryteringskonsult av sig till Jan för att väcka intresse för en post som chefjurist och direktör i det nystartade fastighetsbolaget Vasakronan. Som entusiastisk chef byggde Jan upp bolagets juridiska avdelning och var medlem av koncernledningen. En uppgift som Jan utvecklade minutiöst var arbetet som styrelsens sekreterare, en uppgift som växte i betydelse de senaste åren med all diskussion om utveckling av styrelsearbetet. Jan var också projektledare för företagets arbete med ett program om etik och moral som togs fram 1996.

Jan var en mycket skicklig förhandlare med en gedigen juridisk erfarenhet. Humorn och närheten till befriande skratt var en naturlig del av Jan som kom fram i hårda affärsförhandlingar.

Familjen betydde allt för Jan och han gav ofta målande beskrivningar av familjens aktiviteter, sönernas framgångar och alla fina reseupplevelser tillsammans med sin kära hustru Ann. Intresset för resor och upplevelser gav också ingivelsen att samla hela familjen kring en gemensam resa till Thailand, som dessvärre skulle sluta med denna tragiska händelse. Vi har dock förstått att dagarna före katastrofen blev precis så lyckliga som Jan hade önskat bland sina kära.

Naturen var ett med Jan som självklar jaktledare och med ett stort intresse för djur och natur i sällskap med trofasta hunden Wilma. Golfintresset väcktes sent men många morgonronder på Djursholms GK gjorde att svingen bitvis satt rätt bra. Sommarhuset i Trouville på Sandhamn med fjärden rakt i söder gav också utlopp för ett eminent snickarkunnande. Livets goda var också centralt för Jan. Fisk, skaldjur och vilt var favoriterna.

Det känns overkligt att Jan inte längre är på väg till kvällsmötet på Timmermansorden eller lämnar Vasakronan för att ta bilen hem till Djursholm. Det känns overkligt att inte längre höra Jans humoristiska kommentarer eller hans knivskarpa analys. Vi som har haft honom som vän och kollega vet att tillvaron blir betydligt tråkigare och saknaden av hans gedigna personlighet, vänskap och närhet är stor.

Håkan Bryngelson
och alla vännerna på Vasakronan