Massage och kock på drömkontoret

Drömkontoret är modernt och ljust där man har ett eget rum och större möjlighet att påverka sin situation. Det är också ett kontor med mycket trivseldetaljer som växter, färger och tavlor. På drömkontoret kan man få massage och har en kock som fixar lunch och fika. Det visar fastighetsbolaget Vasakronans undersökning Kontorsbarometern.

Vasakronan har frågat 1 000 svenskar som jobbar på kontor om deras arbetsmiljö. De tillfrågade beskriver sitt drömkontor som ett ställe där man har eget rum, med eller utan insyn (6 av 10). I den offentliga sektorn vill fler ha ett eget rum (71 procent) än de i den privata (56 procent).

Drömkontoret är modernt och ljust, det tycker 6 av 10. Kvinnor vill i högre utsträckning än män ha varmt och ombonat (30 procent mot 21 procent).

På drömkontoret har man också större möjligheter att påverka sina arbetsverktyg (exempelvis val av dator och mobil), var i lokalen man sitter, sina arbetstider och tidpunkten för sin semester än vad man kan göra idag.

Män föredrar öl och kvinnor ljusrum, annars är det små skillnader mellan kvinnors och mäns önskekontor.

Fler fåtöljer och växter
På drömkontoret vill man också ha mer växter (43 procent), fler fåtöljer (33 procent), mer färg på väggarna (33 procent) och mer tavlor än idag (33 procent).

– Människan påverkas negativt i en tråkig och steril miljö. Vi måste få stimulans genom till exempel färger, dagsljus, fontäner, rymd och kurviga korridorer, säger teknologie doktor Alan Dilani, chef för Research Center Design & Health i Stockholm. Det är också viktigt att det finns platser där man kan mötas. Då kan man välja om man vill umgås och man kan lätt ventilera problem som uppstår på arbetsplatsen.

Yngre med barn (åldersgruppen 31-50 år) anser att någon som kan utföra ärenden som kemtvätt, bilservice, handla livsmedel, blommor, ordna med omklackning av skor skulle underlätta arbetssituationen.

– Att stressen minskar och arbetsprestationerna ökar om människor mår bra på kontor är väl känt. Vi ser att efterfrågan på funktionella kringtjänster ökar. Våra hyresgäster tänker allt mer på att förenkla medarbetarnas vardag genom att tillhandahålla restaurang och hyresgästservice i form av reception, catering, telefonitjänster och ”room service” som kemtvätt och andra ärenden, säger Charlotta Liljefors Rosell, marknadsområdeschef på Vasakronan.

För mer information vv kontakta:
Charlotta Liljefors Rosell, marknadsområdeschef på Vasakronan, tfn 08-783 23 83 eller 070-324 23 83.

» Se topplista över kvinnors och mäns önsketjänster
» Ladda ner bild/grafik om drömkontoret
» Ladda ner bild på marknadsområdeschef Charlotta Liljefors Rosell