Kontorsutformningen avgör medarbetarnas effektivitet

Vasakronans senaste kontorsbarometer visar att 47 procent av de som tycker att kontorets utformning påverkar dem negativt känner sig ineffektiva på grund av hur arbetsplatsen är utformad. Drygt hälften anser också att de har svårt att koncentrera sig på sitt arbete.

Kontorsmiljön påverkar i hög grad medarbetarnas prestationer och inställning till företaget. Med rätt planlösning, inredning, ljusförhållanden och temperatur skapas positiva medarbetare som presterar mer och trivs när de går till jobbet. Finns det däremot brister i lokalernas utformning påverkar detta medarbetarna negativt på en mängd olika sätt. Inspiration och kreativitet ersätts av trötthet och huvudvärk.

Arbetsmiljön avgörande för prestation och inställning på jobbet
Vasakronans senaste Kontorsbarometer visar att en bra kontorsmiljö påverkar alla, oberoende av vilken roll man har på företaget. Cheferna upplever i högre utsträckning än medarbetarna att de blir inspirerade och kreativa, medan medarbetarna känner sig mer delaktiga i arbetet. Dålig luft, för varmt eller kallt på kontoret, felaktigt ljus eller hur arbetsplatserna placerats, kan däremot påverka arbetsprestationen negativt.

Effekterna av kontorslokalernas bristande utformning är många. 52 procent av de som totalt sett påverkas negativt av kontorets utformning upplever att de blir trötta. 51 procent upplever att de har svårt att koncentrera sig. Hela 47 procent uppger att de känner sig ineffektiva på jobbet på grund av lokalernas utformning. Andra effekter är att medarbetare blir allmänt irriterade, sjuka, eller till och med drar sig för att gå till jobbet.

Skillnader mellan män och kvinnor
De flesta har en tydlig åsikt om vad i arbetsmiljön som påverkar dem positivt. Generellt klassas möjligheterna till social samvaro högt bland de tillfrågade. Cheferna värderade förutom bra luft/ventilation (38 %), även ytor för spontana möten (29 %). Undersökningen visar också på skillnader mellan könen. Kvinnor värderar till exempel stora fönster och dagsljus mest (52 %), liksom bra lunch- och fikautrymmen (42 %). Män å sin sida tycker att luft/ventilation är viktigare för arbetsprestationen (37 %). Män vill också ha tillgång till tysta rum för total avskildhet (24 %), medan kvinnor trivs bättre med växter omkring sig (35 %).

Fakta Kontorsbarometern
Kontorsbarometern är en oberoende, internetbaserad kanal som speglar kontorsanställdas åsikter i frågor som rör kontor och arbetsmiljö. Resultatet ger en tydlig indikation på kopplingen mellan lokalens arbetsmiljö och hur medarbetarna mår och trivs, och hur effektivt de jobbar. Detta är den fjärde undersökningen. Läs mer om Kontorsbarometern.

Över 1000 svarade
1047 personer svarade under perioden 19 mars till 6 april 2009 på undersökningen, som genomfördes av företaget United Minds. Av de svarande var 46 procent kvinnor och 54 procent män. Alla arbetar på kontor.

Cecilia Söderström, HR-chef Vasakronan
E-post: cecilia.soderstrom@vasakronan.se

Marika Karlsson, marknadschef Vasakronan
E-post: marika.karlsson@vasakronan.se