Konstfackstipendium 2008

AP Fastigheter har tilldelat Johan Karlsson 33 000 kr för sin funktionella och eleganta pissoar för kvinnor ”Pee and Go”.  Konstverket är ett examensarbete från institutionen Industridesign på Konstfack. Detta är fjärde året i rad som AP Fastigheter delar ut stipendium till Konstfackelever på magisternivå.

– Toaletten kräver många strategier, i synnerhet den publika toaletten. Kvinnor lär sig hukstå, liggstå och klä in ringen i papper, men få sitter på den rakt upp och ned. Trots detta ser den ut som den gör och som den alltid har gjort. Jag tror att lösningen är en urinoar, säger Johan Karlsson, årets AP Fastigheter-stipendiat på Konstfack.

En enhällig jury utsåg Johan Karlsson till årets vinnare med motiveringen att Johan med sin ”Pee and Go” har skapat en produkt som är både funktionell, elegant och dessutom innefattar ett miljötänkande.

– ”Pee and Go” förenar en närmast skulptural formsäkerhet med ett smart, praktiskt tänk, elegans och en varm humor, säger Anders Möller, projektchef AP Fastigheter. Formgivaren visar ett mod som väcker beundran.

Juryn för AP Fastigheter-stipendiet består av Ivar Björkman, rektor Konstfack, Ann Magnusson, konstkonsult, Lennart Nilsson, styrelseordförande AP Fastigheter, Fredrik Wirdenius, vd AP Fastigheter och Anders Möller projektchef AP Fastigheter. Stipendiet delades ut i samband med Konstfacks våravslutning, torsdagen den 29 maj.

Mer information om stipendiet och bilder på ”Pee and Go” finns på www.telefonplan.com.

För mer information, kontakta:
Fredrik Wirdenius, vd AP Fastigheter
Tel: 08-566 20 510 eller 0705-538 062
E-post: fredrik.wirdenius@apfastigheter.se

Anna-Karin Franzén, projektledare
Kommunikation AP Fastigheter
Tel 08-566 20 561, eller 0709-681 561

Stipendium till Konstfackelev för urinoar för kvinnor.pdf

Juryutlåtande AP Fastigheter-stipendium 2008.pdf

peeandgo1.jpg