Fullt uthyrt i Vasakronans ”The View”

Vasakronan hyr ut de resterande 3 000 kvadratmetrarna i den inglasade påbyggnaden på fastigheten Jakob Större till advokatbyrån Ashurst och IT- och managementkonsulten HIQ.  Därmed är alla de nybyggda och toppmoderna våningsplanen fullt uthyrda.

Ashurst flyttar in i lokaler om 1 400 kvm belägna på delar av åttonde våningen och HIQ flyttar in som grannar på åttonde våningen samt hela det nionde våningsplanet om totalt 1 600 kvm. Båda flyttar in till sommaren.

– Vi är naturligtvis glada att både Ashurst och HiQ väljer Vasakronan som värd, säger Jan Sterne, fastighetschef på Vasakronan. Intresset för lokalerna har varit mycket stort vilket egentligen inte förvånar. Läget, den moderna arkitekturen och de effektiva ytorna samt givetvis utsikten gör The View till ett helt unikt objekt.

Ashurst är en internationell affärsjuridikbyrå med inriktning på bland annat M&A- och private equity transaktioner, leveraged finance, kapitalmarknadsfrågor, fastighetsrelaterade frågor och bolagsrätt. Byrån flyttar in initialt med ett 35-tal medarbetare och investerar i yta för avsevärd tillväxt. Med flytten blir byråns nya adress Jakobsgatan 6.

– Vi ser fram emot att flytta till The View, säger Martin Börresen, Partner på Ashurst. Läget är det bästa tänkbara för oss och våra klienter. Dessutom speglar de toppmoderna lokalerna Ashursts internationella varumärke och skräddarsys för vårt behov. Vi får även yta som möjliggör för oss att växa i enlighet med vår expansionsplan.

HiQ är ett IT- och managementkonsultbolag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad.  Företaget har drygt 1 100 medarbetare i Norden och Östeuropa. Med flytten samlokaliseras huvudkontoret och Stockholmsbolaget.

-Vi känner oss väldigt nöjda med de nya lokalerna.  Att sitta i riktigt effektiva lokaler i ett centralt läge förenklar vår verksamhet, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ. Vi är i behov av lokaler med det lilla extra för våra kunder och medarbetare. Lokalerna skall fungera för både arbete och socialt umgänge, i The View får vi det och lite till.

Vid uthyrningen har Ashurst representerats av Hedman o Company och HIQ av Tenant & Partner.

Jan Sterne
Fastighetschef, Vasakronan