Fabeldjur visar vägen till Telefonplan

12 maj 2009

I dag invigs den nya konstinstallationen ”Älg i Post-formulerat tillstånd” på Telefon-plan i Stockholm av Sten Nordin, finansborgarråd Stockholms stad. Konstverket, en hybrid mellan en älg och en kamel i naturlig storlek, har gjorts av Konstfackstudenten Linda Shamma Östrand och syftar till att synliggöra kopplingen mellan design och nytänkande i området.

Nu tas rondellkonstverken till en ny dimension. På cirkulationsplatsen vid Mikrofonvägen-Tellusborgsvägen på Telefonplan i Stockholm träder den tre meter höga och nästan fyra meter långa kamelälgen fram som ett djur hämtat ur fablernas värld. Det aldrig tidigare skådade djuret med såväl horn som pucklar förväntas väcka uppmärksamhet bland trafikanter, boende och besökare i området. Konstnären bakom verket är Konstfackstudenten Linda Shamma Östrand, senast aktuell på Liljevalchs Vårsalong.

Konstverkets form har tagit avstamp i Linda Shamma Östrands undersökande av symbolers representationsvärde utifrån konstnärens egen etniska bakgrund.

– Min ambition med konstverket har varit att manifestera tankar om vad nytänkande och design kan representera i dag. För att göra detta ger jag ”liv” åt en ny art, en hybrid som är ett resultat av och representant för möten mellan kulturer av skilda slag och en symbol för ett område i ständig förändring, säger Linda Shamma Östrand.

”Älg i Post-formulerat tillstånd” utsågs till vinnare i tävlingen ”Rondell 2009” av en enhällig jury bestående av Ivar Björkman, rektor Konstfack, Gunilla Bandolin, professor Konstfack, Per B Sundberg, professor Konstfack och Aldy Milleken, gallerist.

Tävlingen utlystes tidigare i år av fastighetsägarna på Telefonplan – Vasakronan, JM, Stena Fastigheter Stockholm, HSB, SSM och Stockholms stad. Konstverket kommer att stå på cirkulationsplatsen under minst ett år.

För pressbilder: www.stockholm.se/rondell2009press

För video: www.youtube.com/watch?v=uxjbD408RHU