Ett mycket starkt resultat för AP Fastigheter.

Stockholm 18 februari  2002

AP Fastigheter har under 2001 ökat sina hyresintäkter med 38,1 procent till 3 291 Mkr (2 383 Mkr) och resultatet före skatt uppgick till 1 341 Mkr (471 Mkr). I resultatet ingår realisationsvinster med 628 Mkr (373 Mkr). I ett jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 6,3 procent. Den positiva utvecklingen för hyresintäkter och resultat beror till stora delar på en lång rad framgångsrika omförhandlingar.

* Hyresintäkterna under 2001 uppgick till 3 291 Mkr (2 383 Mkr), en ökning med 38,1 procent jämfört med motsvarande period föregående år. I ett jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 6,3 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

* Driftnettot under 2001 uppgick till 1 965 Mkr (1485 Mkr), en ökning med 34,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. I ett jämförbart bestånd ökade driftnettot med 10,7 procent.

* Årets resultat före skatt uppgick till 1 341 Mkr (471 Mkr). I resultatet ingår realisationsvinster med 628 Mkr (373 Mkr). Resultat före skatt, exklusive realisationsvinster, uppgår således till 713 Mkr (98) Mkr.

* Under 2001 har fastigheter och bolag avyttrats för totalt 1 589 Mkr (1 331 Mkr) och förvärv har genomförts för 1 564 Mkr (6 393 Mkr). Investeringar i projekt och lokalanpassningar uppgick under året till 878 Mkr (641 Mkr). Nettoinvesteringen för året uppgick således till 853 Mkr (5 703 Mkr).

* Det totala värdet av AP Fastigheters fastighetsportfölj var 37,9 Mdkr (36,4 Mdkr) per den 31 december 2001.

Försäljningarna under året består till största del av ett antal kommersiella fastigheter i Stockholm, bl a två kontorsfastigheter vid Norrmalmstorg, samt bostadsfastigheter som sålts till bostadsrättsföreningar främst i Stockholm. De beloppsmässigt största förvärven under året var av Lidingö Centrum, säljare JM, samt förvärvet av en större Ericssonfastighet i Kista med tillhörande tomträtt.

– Det har varit ett mycket positivt år för AP Fastigheter med en god utveckling av hyresintäkter och driftnetton, säger Per-Håkan Westin, vd AP Fastigheter. Vi har gjort en rad bra fastighetsaffärer där vi sålt i rätt marknadsläge och dessutom investerat i flera intressanta och långsiktigt lönsamma fastighetsprojekt, bl a Postens nya huvudkontor.

Ekonomisk data

Mkr 2001 2000 1999