Designföretag på Telefonplan växer trots lågkonjunktur

Kolonien på Telefonplan utökar sin verksamhet. Den unika kreativa affärskolonin startade på Telefonplan för 18 månader sedan med målet att göra designaffärer. Trots lågkonjunkturen frodas designklustret och Kolonien tecknar nu avtal för dubbelt så stora lokaler.

Kolonien är ett mångdisciplinärt designkontor med allt från fotografer och arkitekter till grafiska formgivare och mycket annat. I dag finns 29 företag som hyr platser hos Kolonien men efterfrågan är större än utbudet och verksamheten utökas därför från 40 till 80 platser.

Koloniens tanke om att skapa en representativ miljö, samt ett nätverk med professionella kollegor så att företagen kan fokusera på att göra affärer och växa har visat sig fungera över förväntan och man ser inga spår av lågkonjunkturen. De nya lokalerna ger nu de designföretag som stått i kö möjlighet att flytta in. Med än fler medlemmar får designklustret också möjlighet att tillsammans lösa ännu större uppdrag.

– Mindre företag och frilansare inom design och andra kreativa näringar behöver starka nätverk, erfarenhetsutbyte och samarbeten för att göra bättre affärer och växa, säger Fredrik Helgöstam, kontorsansvarig på Kolonien. Kolonien är ett bevis för att det är både välfungerande och efterfrågat att arbeta på detta sätt.

– Nätverket som Kolonien utgör skapar förutsättningar för det lilla företaget att kunna erbjuda ett mycket brett spektra av tjänster – det kunden behöver kan vi erbjuda, säger Frida Axiö-Gelfgren på Frida Sthlm. Detta kombinerat med trevliga korridorkollegor och tilltalande lokaler gör att Kolonien fungerar perfekt för mig.

Koloniens utvidgning innebär att designsatsningen på Telefonplan förstärks ytterligare. Telefonplan erbjuder härmed ännu bättre möjligheter för designverksamheter som befinner sig i olika lägen och utvecklingsfaser – från utbildning och idé till lönsamma och mogna företag.

Den som vill vara en del av Kolonien löser medlemskap. Både frilansare och mindre företag kan vara medlemmar, vilket kostar från 2 000 kronor/månad för del i ett rum, alternativt ett eget rum från 4 950 kronor/månad. Då ingår bland annat bemannad reception, bredband 100 Mb/s, färglaserskrivare och mötesrum med AV-stöd.

För mer information, kontakta:

Johanna Lindberg, marknadsansvarig Vasakronan
E-post: johanna.lindberg@vasakronan.se