Cowparade 2004.

2004-06-04

Cowparade är en av världens största och enligt många den märkligaste av konstutställningar, där ca 70 glasfiberkor i naturlig storlek står utställda runt om i Stockholms stad.

Varje ko har en egen fantasifull utformning, gjord av kända och okända konstnärer och konstentusiaster från hela Sverige.

Huvudvärdar för Cowparade 2004 i Sverige är BRIS, AMF Pension och Stockholms Visitors Board. Ca 40 företag är kovärdar för en ko, AP Fastigheter är en av dessa och kon står på vattnet i Nacka Strand och hälsar alla miljontals besökare som kommer vattenvägen till Stockholm välkomna.

Cowparade har redan genomförts i exempelvis New York, Sydney, Chicago, London och Dublin med stor framgång och mycket uppmärksamhet. Under sommaren 2004 får Stockholm en alldeles egen koparad under tolv veckor. Därefter säljs korna på auktion, och merparten av intäkterna går till BRIS, organisationen Barnens rätt i samhället.

Konstnär Cian Bornebusch
f. 1959. Scenograf och konstnär
Cian har varit verksam sedan 1980 och arbetat med scenografi inom film och teater samt haft flera skulptur- och keramikutställningar. Cian är bosatt i Nacka sedan 1990. -När jag blev tillfrågad att vara med i Cowparade så var det självklart för mig att göra en ko som både rörde på sig och lät. Det är en ko som är på besök i Nacka Strand, betande på sin sommaräng.

Kovärd AP Fastigheter
Anledningen till att AP Fastigheter är med i projektet är följande:
Kon fungerar som en liten del i AP Fastigheters arbete med kom hit-projekt i Nacka Strand, 2003 Ice Art Nacka Strand, 2004, Cowparade, en ko på vattnet och Nacka Strand Waterfront Days.

Det passerar flera miljoner människor i farvattnet utanför Nacka Strand varje år, mest trafikerat under sommarhalvåret då Cowparade äger rum. AP Fastigheter och k/o Nacka Strand hälsar alla besökare välkomna till Stockholm.

Kon är målad av en konstnär från Nacka Strand. Cian Bornebusch bor i Nacka och ställer ut sina alster i Nacka Strands designbutik Strand Design.

Som Stockholms största fastighetsägare deltar vi många av de i konstevent som arrangeras av staden. Det kommer att stå ca 70 kor utplacerade runt om i city, alla med varsin kovärd. I oktober säljs kon på auktion och pengarna går till välgörande ändamål.