Båtmässa och Match Race mellan världens snabbaste segelbåtar i Nacka Strand 14-16 maj.

Stockholm den 11 maj 2004

Under helgen den 14 till 16 maj förvandlas Nacka Strand till ett mecka för båtfolk. Båtmässa på vattnet, Match Race mellan trimaraner, Ola Skinnarmo berättar om sina äventyr i Antarktis, amatörer utmanar proffs i kappsegling och mycket mera. Över 5 000 besökare väntas till Nacka Strand Waterfront Days.

Mässan visar båtar som Grand Banks, Sunseeker, Bavaria och Grand Soleil och består totalt av ett 40-tal båtar.

Kappseglingar och mässa varvas med föredrag, uppvisningar och underhållning under hela helgen. Bland proffsseglarna märks Roger Nilsson, Klabbe Nylöf, Gurra Krantz och Transatseglaren Pia L’Obry.  Flera av dessa kommer att hålla föredrag och utmana varandra och amatörer i Nacka Strand Pro-Am Race.

För underhållningen står bland annat Boney M, Charlotte Perelli och Smalare än Thord. Ett tält finns på plats där mat och dryck serveras och seglar- och äventyrsprofilerna berättar om sina upplevelser. Oskar Kihlborg och Magnus Rietz ställer ut sina skärgårds- och seglingsfoton i området.

Nacka Strand Waterfront Days är ett samarbete mellan hyresgäster i Nacka Strand och ägarna till Nacka Strand, AP Fastigheter. Själva båtmässan arrangeras av Marinmäklarna i Nacka Strand.

Båtar går hela helgen från Strömkajen. Mer information finns på www.nackastrand.se

Nacka Strand är ett modernt, marint område med ca 120 företag och 900 boende. Dagligen kommer ca 4 500 personer för att arbeta i Nacka Strand och flera hundratusen besöker årligen området för t.ex. ett mässbesök på Factory, en middag på Tornvillan eller restaurant J, en hotellvistelse på hotel J eller en lunch på någon av områdets nio restauranger. Nacka Strand ägs och förvaltas av AP Fastigheter. Mer information finns på www.nackastrand.se.

Pressmeddelande 20040512.doc

Pressmeddelande 20040512.pdf