AP Fastigheter lyser upp Stockholm.

Stockholm, 13 oktober 2005

Under torsdagen invigs AP Fastigheters projekt ”Stadssken”, en helt ny form av konstutställning som under sju veckor ska lysa upp flera av Stockholms mest kända fastigheter. Först ut är ljuskonstnärerna Henrik Sundgren och Jesper Wachtmeister och deras verk ”Kavalkad”.

Först ut i projekt ”Stadssken” är Henrik Sundgren, (f. 1969) som har en bakgrund som journalist och regissör, bland annat för kreatörhuset ACNE, och Jesper Wachtmeister (f. 1968) som är utbildad på California Insitute of the Arts och som delar sin tid mellan att regissera och producera dokumentärfilm och klippa reklamfilm.

Ljussättningen av de första två fastigheterna, Birger Jarlsgatan 1-5 och 2-4, byggda 1903 respektive 1893, inleder projekt Stadssken och illustrerar att staden ständigt utvecklas. Bilder som spänner från dåtid-nutid-framtid projiceras på fasaderna i form av bildspel. Såväl historiska bilder från tiden då dessa fastigheter ännu inte fanns som futuristisk ljusdesign där fantasin flödat fritt hos konstnären kommer visas.

-Vi ville göra något nytt av något gammalt, och har valt att skildra hur husväggarna, interiört och exteriört, har förändrats under de senaste århundradena, säger Henrik Sundgren och Jesper Wachtmeister om sitt verk som de döpt till Kavalkad.

Mellan den 13 oktober och 30 november kommer åtta av AP Fastigheters centralt belägna fastigheter i Stockholm att ljussättas med olika projiceringar där Stockholms utveckling och stads puls illustreras av kända ljuskonstnärer. Både rörliga bilder, bildspel och ljusskiftningar förekommer.
Konstprojektet ”Stadssken” är AP Fastigheters bidrag till till Stockholms stad och Designåret 2005. Projektet är ett led i AP Fastigheters satsning på design, konst och arkitektur och sker i samarbete med företaget Procon som arbetar med ljus inom upplevelseindustrin.

Start för Stockholms mest lysande konstprojekt.doc

Start för Stockholms mest lysande konstprojekt.pdf