AP Fastigheter lyser upp Stockholm: Internationell prägel på sista konstverket i projekt ”Stadssken”.

Stockholm 20 november, 2005

Efter sju veckor av lysande konst på några av Stockholms vackraste fasader avslutas nu AP Fastigheters konstprojekt ”Stadssken” på Stureplan 19. Verket ”Sparkling Galaxy” är signerat den världsberömde ljuskonstnären Jerry Appelt, som bland annat skapat ljusspelet vid invigningen av OS i Sydney 2000.

AP Fastigheters konstprojekt ”Stadssken” börjar närma sig sitt slut. Under de senaste två månaderna har flera av Stockholms vackraste byggnader belysts med konstverk av världsberömda ljuskonstnärer. Sista verket i utställningen, som pågår fram till den 30:e november, blir också det pampigaste.

– Under dessa sju veckor har vi stockholmare fått se fantastisk konst på husfasaderna. AP Fastigheter är glada och stolta över att vi har kunnat bidra till att lysa upp vår vackra huvudstad under höstens mörkaste kvällar och nätter, säger Per-Håkan Westin, vd för AP Fastigheter.

– Min intention är att presentera ”Sparkling Galaxy”, en exklusiv gäst på Stureplan i form av glödande färger i olika nyanser som illuminerar fasaden. Ett ”Sparkling Galaxy” som genomgår olika temperaturväxlingar och färgspektra. Jag vill väcka folks medvetande om de vackra fasaderna och byggnaderna runt omkring dem, säger Jerry Appelt.

Jerry Appelt (f. 1966) från Hamburg är en av de stora internationella ljussättarna. Bland uppdragen finns bland annat invigningen av OS i Sydney 2000, och konserter med Lionel Richie, Ray Charles och Al Jarreau. 2004 vann han OPUS-priset, ”Deutscher Bühnenpreis”, för sin ljusdesign.

Konstprojektet ”Stadssken” har varit AP Fastigheters bidrag till Stockholms stad och Designåret 2005. Projektet är ett led i AP Fastigheters satsning på design, konst och arkitektur och har skett i samarbete med företaget Procon som arbetar med ljus inom upplevelseindustrin.