AP Fastigheter fortsätter lysa upp Stockholm: Norrtullspalatset nästa skådeplats i projekt ”Stadssken”.

Stockholm 3 november, 2005

AP Fastigheters konstprojekt ”Stadssken” fortsätter. Ikväll, torsdagen den 3 november ljussätts den fjärde fastigheten av åtta; Norrtullspalatset på Sveavägen 163-167.

Fastigheten på Sveavägen 163-167 är mest känd som Norrtullspalatset och bildar tillsammans med Wenner-Gren Center en naturlig infart till Stockholms innerstad norrifrån. Efter en ombyggnad motsvarar Norrtullspalatset i dag en nybyggd kontorsfastighet med drag av 1950-talets tidstypiska arkitektur och design. Ljussättningen är anpassad till fastighetens läge i stadens utkant och kommer att synas i form av ljuspelare upp längs gaveln, belysning inifrån de två nedersta våningarna samt ljuspelare upp mot himlen från taket.

Palle Palmé (f. 1962) är en av landets främsta och mest anlitade ljussättare. Palle jobbar både i Sverige och utomlands och har bland annat samarbetat med Joe Labero, Gyllene Tider, Cullbergbaletten, Saturday Night Fever och Idrottsgalan i SVT. 1999 vann han det prestigefylla priset ”Best Lighting Design Award” i Genève och har blivit nominerad till Guldmasken ett flertal gånger för sin magiska ljusdesign.

– Jag vill få alla som ser byggnaden upplyst att få en ”wow-upplevelse” där fastigheten som ligger som port in till Stockholm blir upplyst som ett palats, säger Palle Palmé.

Mellan den 13 oktober och 30 november ljussätts åtta av AP Fastigheters centralt belägna fastigheter i Stockholm med olika projiceringar där Stockholms utveckling och stads puls illustreras av kända ljuskonstnärer. Både rörliga bilder, bildspel och ljusskiftningar förekommer.

Konstprojektet ”Stadssken” är AP Fastigheters bidrag till Stockholms stad och Designåret 2005. Projektet är ett led i AP Fastigheters satsning på design, konst och arkitektur och sker i samarbete med företaget Procon som arbetar med ljus inom upplevelseindustrin.