AP Fastigheter får ny hyresgäst.

Esprit etablerar 1 300 kvm stor flaggskeppsbutik i Nordstan i Göteborg.

Stockholm 25 november 2002

Den internationella modekedjan Esprit etablerar sig på 1 300 kvm i Nordstan i Göteborg.  Butikslokalen, som ägs av AP Fastigheter, ligger i bästa handelsläge med över 90 000 passerande människor varje dag. Butiken öppnar senvåren 2003 med ett nytt, bredare sortiment i lägre prissegment än tidigare Espritbutiker i Norden.

Etableringen av den nya flaggskeppsbutiken är den första av 20-30 butiker som ska etableras i Sverige under de närmaste åren. Inriktningen på de nya butikerna är ny. Esprit vänder sig till bredare målgrupp och satsar på volymförsäljning i lägre prissegment än tidigare. Parallellt med detta säljs kläderna via andra butikskedjor. Den nya strategin och ompositioneringen har bidragit till att Esprit har ökat sin omsättning från fyra till tio miljarder kr på fyra år. I Sverige har Esprit mer än fyrdubblat sin omsättning under samma period.

Den nya helkonceptbutiken i Nordstan kommer att erbjuda ett brett klädsortiment för dam, barn och herr samt en sportkollektion, underkläder och accessoarer. Den kommer att drivas på franchisebasis av Christer Wallin, medlem i Intersportkedjan och grundare av barnkonceptet Guppi.

– Att vi får möjlighet att etablera oss med en så stor butik i A-läge, förmodligen ett av Sveriges eller till och med Nordens bästa, är fantastiskt roligt, säger Christer Wallin. Våra försäljningsmål är högt satta, just på grund av läget men också mot bakgrund av Esprits försäljningsframgångar i övriga världen, både Europa, USA och Asien.

AP Fastigheter i Göteborg äger stadens bästa lägen för butikslokaler, bl a  Arkaden, Kompassen, delar Kungsgatan och ca 20 procent av Nordstan, vilket har gjort bolaget marknadsledande på butikslokaler.

– De senaste åren har varit ett mycket framgångsrika för AP Fastigheter när det gäller framgångsrik ombyggnad och uthyrning av butikslokaler i Göteborg, säger regionchef Håkan Sahlin. År 2000 inleddes med en etablering av Sisters och 2001 öppnade Vero Moda sin första flaggskeppsbutik i Nordstan. År 2002 inleddes med ett framgångsrikt arbete med total ombyggnad och ompositionering av Arkaden och avslutas nu med uthyrningen till Esprit i Nordstan.

Som en av Sveriges största fastighetsägare arbetar AP Fastigheter med att utveckla innerstan både vad gäller gatumiljöer och butikskoncept. Valet av hyresgäster spelar en viktig roll i AP Fastigheters arbete eftersom de spelar en avgörande roll för innerstadens utveckling. Målet är
bl a att söka butikskoncept som inte redan finns etablerade i Sverige eller i Göteborg.

Esprit är ett internationellt modeföretag som grundades i San Fransisco 1968. Esprit designar och producerar dam-, herr-, baby- och barnkläder samt sportkläder, accessoarer, skor och bodywear. Våra 12 huvudkollektioner säljs via våra återförsäljare och egna butiker. Globalt har vi i dag mer än 500 egna butiker, 1700 partnership-stores och shop-in-shops. Sammanlagt har Esprit mer än 10 000 återforsäljare i över 80 länder fördelat på 5 kontinenter. Den globala omsättningen är över 10 mdr. kr varav den Europeiska marknaden motsvarar 75 procent.

Pressmeddelande 20021125.doc

Pressmeddelande 20021125.pdf