Fem frågor till Robert Hallman, Head of Operations på HiQ i Göteborg

HiQ är ett av Sveriges största it-konsultbolag. I Göteborg finns 350 konsulter som jobbar med tekniklösningar inom allt från marknadsföring och digitala kanaler till avancerade it-system och förvaltning. Vi träffade Robert Hallman, Head of Operations på HiQ i Göteborg, som berättade mer.

1. Berätta om er verksamhet på HiQ

HiQ bildades redan 1995, så i vår bransch som är relativt ung, it- och teknik, anses vi vara rätt gamla i gamet. I Sverige är vi totalt 2 000 medarbetare, och Göteborg är ett av våra största kontor där vi idag är totalt 350 personer.

I Göteborg har vi tidigare suttit på två platser, på Lindholmen och i city. I december förra året flyttade vi ihop våra lokaler i Nordstan så idag har vi alla våra medarbetare samlade här på totalt cirka 3 000 kvadratmeter. Många av våra konsulter har ju uppdrag där de sitter ute hos kund, men jag skulle uppskatta att cirka 60 procent av vår verksamhet sköts inhouse.

2. Har ni speciella behov för er verksamhet?

Läget kommer på första plats för oss – det är superviktigt. Vi har många medarbetare som åker till jobbet med cykel, buss, tåg eller spårvagn – ja även med båt. Så med detta läge i Nordstan sitter vi verkligen i navet av alla kommunikationsmöjligheter.

Och tittar vi sen på själva arbetsplatsen och hur vi jobbar, så är den viktigaste förutsättningen för oss att vi kan jobba tillsammans i team. Våra arbetsplatser är anpassade efter att mycket samarbete möjliggör kreativitet. Viktigt för oss är också tillgången till olika mötesplatser för event med alltifrån mindre workshops till stora kundevent med över hundra deltagare i, vilket vi har möjlighet till här. Bara terrassen här ute som vi har möjlighet att nyttja är ju en magisk plats för möten.

3. Varför valde ni Nordstan?

Här sitter vi mitt i smeten – och vi ser oss väldigt mycket som en hubb. HiQ är till lika delar en kunskapshubb som en social hubb. När vi samlar våra konsulter och bygger kunskap så finns en viktig social aspekt i det. Vi har ganska mycket event när vi bjuder in våra kunder och externa till vårt kontor för att ta del av kunskap och för att bygga nätverk, och då är ju också platsen superviktig för att attrahera både medarbetare och kunder. Vi har rätt många besökare som gärna kommer förbi vårt kontor, vi ligger så strategiskt till för att enkelt titta förbi när det passar.

Robert Hallman, Head of Operations på HiQ i Göteborg.

4. Hur viktigt är kontoret för er?

Vi vill se på kontoret som ett vardagsrum för våra medarbetare – att det är en arbetsplats på dagen och mötesplats för kompetensnätverk. Och sen så ser vi jättegärna att våra medarbetare ska känna att de kan komma förbi här när de vill även på helgen, innan man kanske ska på konsert på Ullevi kan man sitta en stund på terrassen och njuta av utsikten och umgås med sina kollegor.

Vi har till och med anställda som väljer att fira sin 50-årsdag här på kontoret och bjuder in hela sin släkt – jag tror inte det är många kontor som kan skryta med det faktiskt. Det finns ett hjärta här till den här platsen, en anknytning, där det övergår från att vara väldigt seriöst och fokuserat arbete till socialt nätverkande och umgänge med sina kollegor. För oss är det nyckeln till det som bygger vår unika kultur och identitet.

5. Vad är det som gör att detta läge passar er så bra?

Nordstan är ju verkligen en mix av allt det som vi vill ha. Det centrala läget gör att det är så lättillgängligt, och att det finns den här pulsen och närheten till ett fantastiskt utbud av restauranger och butiker. Allt det i kombination med att vi som konsultbolag och som kunskapshubb vill vara och är en mötesplats för människor. Vi vill vara i det myllret som finns här inne i staden. Och så har vi fina lokaler i kombination med det. För oss är det check i alla boxar med det här kontoret!

Läs mer om kontor på Nordstan