1. Berätta om er verksamhet på HiQ
HiQ bildades redan 1995, så i vår bransch som är relativt ung, it- och teknik, anses vi vara rätt gamla i gamet. I Sverige är vi totalt 2 000 medarbetare, och Göteborg är ett av våra största kontor där vi idag är totalt 350 personer.
I Göteborg har vi tidigare suttit på två platser, på Lindholmen och i city. I december förra året flyttade vi ihop våra lokaler i Nordstan så idag har vi alla våra medarbetare samlade här på totalt cirka 3 000 kvadratmeter. Många av våra konsulter har ju uppdrag där de sitter ute hos kund, men jag skulle uppskatta att cirka 60 procent av vår verksamhet sköts inhouse.
2. Har ni speciella behov för er verksamhet?
Läget kommer på första plats för oss – det är superviktigt. Vi har många medarbetare som åker till jobbet med cykel, buss, tåg eller spårvagn – ja även med båt. Så med detta läge i Nordstan sitter vi verkligen i navet av alla kommunikationsmöjligheter.
Och tittar vi sen på själva arbetsplatsen och hur vi jobbar, så är den viktigaste förutsättningen för oss att vi kan jobba tillsammans i team. Våra arbetsplatser är anpassade efter att mycket samarbete möjliggör kreativitet. Viktigt för oss är också tillgången till olika mötesplatser för event med alltifrån mindre workshops till stora kundevent med över hundra deltagare i, vilket vi har möjlighet till här. Bara terrassen här ute som vi har möjlighet att nyttja är ju en magisk plats för möten.
3. Varför valde ni Nordstan?
Här sitter vi mitt i smeten – och vi ser oss väldigt mycket som en hubb. HiQ är till lika delar en kunskapshubb som en social hubb. När vi samlar våra konsulter och bygger kunskap så finns en viktig social aspekt i det. Vi har ganska mycket event när vi bjuder in våra kunder och externa till vårt kontor för att ta del av kunskap och för att bygga nätverk, och då är ju också platsen superviktig för att attrahera både medarbetare och kunder. Vi har rätt många besökare som gärna kommer förbi vårt kontor, vi ligger så strategiskt till för att enkelt titta förbi när det passar.