På gång i huset

Nedan hittar du nyheter om vad som är på gång i huset. Det är dock inte alltid det finns någon nyhet publicerad.

Under rubrikerna till vänster hittar du praktisk fastighetsinformation, och ovanför i bilden finns olika kontaktmöjligheter samt ett formulär för felanmälan.

För tillfället finns det ingen information under denna rubrik.

På gång i huset

Nedan hittar du nyheter om vad som är på gång i huset. Det är dock inte alltid det finns någon nyhet publicerad.

Under rubrikerna till vänster hittar du praktisk fastighetsinformation, och ovanför i bilden finns olika kontaktmöjligheter samt ett formulär för felanmälan.

För tillfället finns det ingen information under denna rubrik.

Kundtjänst & felanmälan

Telefon: 020-80 81 82
E-post: kundtjanst@vasakronan.se

Vardagar kl. 8-17
Övrig tid endast akuta ärenden

Felanmälan via formulär

Dina kontaktpersoner

  • Kundansvar och kundkontakter

  • Fastighetsansvarig teknik Andreas Sageus 040-691 71 46 E-post
  • Fastighetschef Mats Ingman Mats Ingman Mats Ingman 040-691 71 55 E-post
  • Förvaltningsassistent Birgitta Branéus Birgitta Branéus Birgitta Branéus 040-691 71 13 E-post

Kunddialogen i Vasakronan

Att träffa våra hyresgäster i olika sammanhang är en naturlig del av vår vardag. Ett av dessa viktiga möten är det återkommande Fokusmötet. Detta är ett bra tillfälle för er som kund att berätta om era förväntningar på oss, om era framtidsplaner eller eventuella förändringar. Om vad ni är nöjda eller mindre nöjda med. Vi strävar efter att hela tiden bli bättre och vi behöver er hjälp och feedback i vårt utvecklingsarbete.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: http://www.sgbc.se/om-leed

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig "grön" el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/gronakontoret kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/vart-ansvar

Avfall & källsortering

Miljörum finns på markplan i passagen på Kanalgatan 5. Fraktioner: Pappers och plastförpackningar, glas, tidningar, metall, wellpapp, lysrör och andra ljuskällor, batteri, rest och matavfall. Elektronik, pallar och grovsopor som tex kontorspapper lämnas till externt återvinningsföretag.

Ragnsells kundtjänst 040-28 84 16

Utomhusmiljö & snöröjning

Vasakronan tar hand om planteringar, städning av innergårdar samt snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Säkerhet & inpassering

Fastighetens entréer och garage är alltid låsta. För inpassering krävs tag eller insläpp via porttelefon.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren i sin försäkring.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria - gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Skyltning

Vasakronan ansvarar för hänvisningsskyltning, dvs. skyltning i och vid entréer och hissar. Ingen skyltning tillåts på fasaderna ut mot gatorna utan särskild överenskommelse med Vasakronan.
Observera att skyltning på fasad är byggnadslovspliktigt. 

Fastighetens historia

1886 uppfördes byggnaden som stod på tomten innan det nuvarande komplexet byggdes. Då inhyste den Malmös första biografteater - Kocks biograf. Denna byggnad revs i slutet på 1950-talet och gav plats åt den fastighet som står där idag. 1961 invigdes biografen Royal.

Bostad

Bostäderna förvaltas av Lifra,

För att komma i kontakt med deras kundtjänst ring 040-33 08 60, telefontid kl 8.00-12.15. Felanmälan kan göras via formulär på www.lifra.se eller på telsvar 040-653 62 99, vardagar mellan kl 8.00-16.00. Behöver du nå jouren på övrig tid ring040-93 12 70, 16.00–07.00. OBS! Endast akuta ärenden mottages av jouren.

Vid frågor kring hyresavisering eller övriga frågor kontakta Anders Johansson, förvaltare på
040-653 62 62 skicka e-post till anders.johansson@lifra.se alternativt Helene Jönsson, förvaltningsassistent på 040-653 62 68 skicka e-post till helene.jonsson@lifra.se

Service i närområdet

I närområdet kring Södertull och Gustav Adolfs torg finns ett stort utbud av restauranger, butiker och annan service.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Triangeln - 10 minuter
Gustav Adolfs Torg - 0 minut
Stortorget - 5 minuter
Centralstationen - 10 minuter

Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering

Bilplatser finns att hyra i husets garage med infart från Kanalgatan 3. Dessa parkeringsplatser disponeras av hyresgästerna i huset. För mer information om parkeringsplatser kontakta Vasakronan.

Det finns även möjlighet att hyra parkeringsplatser i parkeringshus, såsom P-huset Anna och i Triangelns köpcentrum. Dessa parkeringshus förvaltas av Parkering Malmö.

Cyklar

Föredrar du att cykla finns det cykelparkeringar runt om fastigheten.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.

El & belysning

Vasakronan ansvarar för el och belysning på allmänna utrymmen. Hyresgästerna tecknar egna elavtal med leverantör i de fall det inte finns undermätare i lokalen. Som hyresgäst kan du alltid köpa miljövänlig (grön) el via Vasakronan till självkostnadspris. Läs mer om detta under rubriken Miljö & Energi eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Data, telefoni & TV

 

Ny lösning för våra bostadshyresgäster när det gäller TV och bredband 2017 är på gång. Det går att välja mellan olika leverantörer. Vid frågor kontakta Sydantenn 040-141880, info@sydantenn.se / www.sydantenn.se

Data och telefoni Hyresgästen ansvarar själv för sitt data- och telenät samt att ansluta sig till husets anslutningspunkt. Optisk kabel för bredband finns indragen i fastigheten.

Internet-access och övriga IT-tjänster för kontorslokaler, ej för bostäder. Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Excanto. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Excantos Servicedesk. Läs mer om Excantos tjänster i produktbladet nedan eller kontakta din fastighetschef för mer info. Du kan också läsa mer om Excanto på www.excanto.se

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Excanto. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Excanto. Kontakta Excantos kundservice för Vasakronan-fastigheter via support@excanto.se eller 08-545 726 16.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar. 
  • Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen. 
  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
  • Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästen ansvarar för underhåll i den egna lokalen, till exempel golvvård, inoljning av köksbänkar och lampbyte. Se även hyreskontraktet eller kontakta Vasakronan för mer information.

Ombyggnad

För ombyggnad krävs skriftligt tillstånd från Vasakronan.
Kontakta Vasakronan för att diskutera möjligheter, genomförande, materialval och återställningsansvar.