På gång i huset

Nedan hittar du nyheter om vad som är på gång i huset. Det är dock inte alltid det finns någon nyhet publicerad.

Under rubrikerna till vänster hittar du praktisk fastighetsinformation, och ovanför i bilden finns olika kontaktmöjligheter samt ett formulär för felanmälan.

Vasakronans nya teknikorganisation 2018-01-22

1 februari

Den 1 februari har Vasakronan en ny teknikorganisation och våra tekniker börjar jobba i sina nya roller. För dig som kund innebär det inga större förändringar. Jag kommer att fortsätta att vara er kontaktperson, men ni kommer att få en ny teknikansvarig i fastigheten -  Jörgen Benediktsson.

Personal från Coor kommer att vara en del av den tekniska servicen i fastigheterna och ta hand om de flesta av felanmälningarna.

Vår kundtjänst kommer fungera på samma sätt som tidigare och det är som vanligt dit du vänder dig om du har frågor eller om något behöver åtgärdas i fastigheten eller lokalen.

Kundtjänst: 020 – 80 81 82, kundtjanst@vasakronan.se

Provisoriskt Miljörum 2018-01-08

Fredagen den 12 januari

Den 12 januari kommer rampen på Priorn att stängas. Det har placerats tillfälliga miljörum på södra sidan av kvarteret som skall användas under byggtiden.
Det är bra om däcket töms på eventuella saker som tillhör hyresgästerna innan avstängning.

Vad händer 2017-08-28

i kvarteret Priorn?

Vasakronan bygger 13 000 kvadratmeters kontorshus fördelat på sju våningar.

Halva huset är redan uthyrt till Region Skåne och COWI med inflyttning 2019/2020.

Byggtiden beräknas ta ca: 2 år.

På gång i huset

Nedan hittar du nyheter om vad som är på gång i huset. Det är dock inte alltid det finns någon nyhet publicerad.

Under rubrikerna till vänster hittar du praktisk fastighetsinformation, och ovanför i bilden finns olika kontaktmöjligheter samt ett formulär för felanmälan.

Vasakronans nya teknikorganisation 2018-01-22

1 februari

Den 1 februari har Vasakronan en ny teknikorganisation och våra tekniker börjar jobba i sina nya roller. För dig som kund innebär det inga större förändringar. Jag kommer att fortsätta att vara er kontaktperson, men ni kommer att få en ny teknikansvarig i fastigheten -  Jörgen Benediktsson.

Personal från Coor kommer att vara en del av den tekniska servicen i fastigheterna och ta hand om de flesta av felanmälningarna.

Vår kundtjänst kommer fungera på samma sätt som tidigare och det är som vanligt dit du vänder dig om du har frågor eller om något behöver åtgärdas i fastigheten eller lokalen.

Kundtjänst: 020 – 80 81 82, kundtjanst@vasakronan.se

Provisoriskt Miljörum 2018-01-08

Fredagen den 12 januari

Den 12 januari kommer rampen på Priorn att stängas. Det har placerats tillfälliga miljörum på södra sidan av kvarteret som skall användas under byggtiden.
Det är bra om däcket töms på eventuella saker som tillhör hyresgästerna innan avstängning.

Vad händer 2017-08-28

i kvarteret Priorn?

Vasakronan bygger 13 000 kvadratmeters kontorshus fördelat på sju våningar.

Halva huset är redan uthyrt till Region Skåne och COWI med inflyttning 2019/2020.

Byggtiden beräknas ta ca: 2 år.

Kundtjänst & felanmälan

Telefon: 020-80 81 82
E-post: kundtjanst@vasakronan.se

Vardagar kl. 8-17
Övrig tid endast akuta ärenden

Felanmälan via formulär

Dina kontaktpersoner

  • Kundansvar och kundkontakter

  • Fastighetschef Jan Petersson Jan Petersson Jan Petersson 040-691 71 32 E-post
  • Förvaltningsassistent Lykke Ipsen Lykke Ipsen Lykke Ipsen 040-691 71 09 E-post
  • Service i fastigheten

  • Drifttekniker Mathias Larsson Mathias Larsson Mathias Larsson Jag hjälper dig när du har anmält ett ärende till Kundtjänst. Kundtjänst

Kunddialogen i Vasakronan

Att träffa våra hyresgäster i olika sammanhang är en naturlig del av vår vardag. Ett av dessa viktiga möten är det återkommande Fokusmötet. Detta är ett bra tillfälle för er som kund att berätta om era förväntningar på oss, om era framtidsplaner eller eventuella förändringar. Om vad ni är nöjda eller mindre nöjda med. Vi strävar efter att hela tiden bli bättre och vi behöver er hjälp och feedback i vårt utvecklingsarbete.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av ett företags eller en organisations miljöpåverkan. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

Miljöcertifierad fastighet
Fastigheten är certifierad på guldnivå enligt LEED, ett internationellt och etablerat miljöcertifieringssystem för byggnader. LEED bedömer flera olika miljöaspekter för fastigheter och lokaler, till exempel energianvändning, klimatpåverkan, avfallshantering och påverkan från transporter.

Att vara hyresgäst i en LEED-certifierad fastighet innebär ett ansvar i brukandet av lokalen och byggnaden för att skapa minsta möjliga miljöbelastning. För att fastigheten ska kunna behålla certifieringen är det viktigt att du som hyresgäst känner till vilka ramar och riktlinjer som gäller.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din fastighetschef på Vasakronan.

Läs mer om LEED-certifiering här: http://www.sgbc.se/om-leed

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig "grön" el, se nedan.

Har du ytterligare frågor om lokalens miljöpåverkan är du välkommen att kontakta vår hållbarhetschef Anna Denell på anna.denell@vasakronan.se

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
https://vasakronan.se/gronakontoret kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under https://vasakronan.se/om-vasakronan/vart-ansvar

Avfall & källsortering

Miljöhus för källsortering finns på gården och används av alla hyresgäster i fastigheten. Vasakronan ansvarar för de i miljörummet uppmärkta faktionerna. Övriga fraktioner är hyresgästens ansvar. För att komma in i miljöhuset krävs tag.

Utomhusmiljö & snöröjning

Vasakronan tar hand om planteringar, städning av innegårdar samt snöröjning på fastigheten. Vid brister eller önskemål kontakta Vasakronan.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Kundtjänst 020-80 81 82.

Säkerhet & inpassering

Kontorsentréerna är öppna mellan 07:00-17:00, övrig tid krävs tag. Entréerna till bostadsdelen är alltid låsta. Man kommer in med tag eller kod.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA

Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar:
• att utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen
• att släckutrustning finns till hands
• att utrymningsvägar hålls fria - gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
• att utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Räddningstjänsten Syd.

Skyltning

Vasakronan ansvarar för hänvisningsskyltning, dvs. skyltning i och vid entréer och hissar. Ingen skyltning tillåts på fasaderna ut mot gatorna utan särskild överenskommelse med  Vasakronan.
Observera att skyltning på fasad är byggnadslovspliktigt.

.

Bostad

Bostäderna förvaltas av Lifra,

För att komma i kontakt med deras kundtjänst ring 040-33 08 60, telefontid kl 8.00-12.15. Felanmälan kan göras via formulär på www.lifra.se eller på telsvar 040-653 62 99, vardagar mellan kl 8.00-16.00. Behöver du nå jouren på övrig tid ring 020-80 81 82, 16.00–07.00. OBS! Endast akuta ärenden mottages av jouren.

Vid frågor kring hyresavisering eller övriga frågor kontakta Anders Johansson, förvaltare på 040-653 62 62 skicka e-post till anders.johansson@lifra.se alternativt Helene Jönsson, förvaltningsassistent på 040-653 62 68 skicka e-post till helene.jonsson@lifra.se

 

Service i närområdet

Området runt Triangeln har ett stort utbud av restauranger, caféer, butiker och annan service.

Service i fastigheten

Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därför kan vi via vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, exempelvis telefoni, reception, konferens, vaktmästeri och restaurang/catering.

Läs mer om dessa erbjudanden på Coors serviceportal.

Kommunikationer

Promenadavstånd till strategiska platser i Malmö:
Gustav Adolfs Torg -10 minuter
Stortorget -13 minuter
Centralstationen -20 minuter
Södervärn - 5 minuter
Station Triangeln - 0 minuter
Information om buss- och tågtider finner du på Skånetrafikens hemsida.

Parkering

Fastigheten har garage i källaren och markparkering som disponeras av kontorshyresgästerna.

Cyklar

Föredrar du att cykla finns cykelparkering på innergården.
Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer.

Kom ihåg att låsa din cykel! Vasakronan ansvarar inte i något fall för eventuella stölder.

El & belysning

Vasakronan ansvarar för el och belysning på allmänna utrymmen. Hyresgästerna tecknar egna elavtal med leverantör i de fall det inte finns undermätare i lokalen. Som hyresgäst kan du alltid köpa miljövänlig (grön) el via Vasakronan till självkostnadspris. Läs mer om detta under rubriken Miljö & Energi eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Data, telefoni & TV

Data och telefoni
Hyresgästen ansvarar själv för sitt data- och telenät samt att ansluta sig till husets anslutningspunkt. Optisk kabel för bredband finns indragen i fastigheten.

Ny lösning för våra bostadshyresgäster när det gäller TV och bredband 2017 är på gång. Det går att välja mellan olika leverantörer. Vid frågor kontakta Sydantenn 040-141880, info@sydantenn.se / www.sydantenn.se

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs OVK (obligatorisk ventilationskontroll) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.
Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite, eftersom den relativa fuktigheten då ökar. 
  • Tänk på att sommarklädda medarbetare kan frysa om inomhustemperaturen är för låg. Låt därför inomhustemperaturen i viss mån följa utomhustemperaturen. 
  • Se till att möbler eller annan inredning inte hindrar flöden från radiatorer (värme) och luftventiler samt termostatventiler.
  • Rökning är inte tillåten på allmänna platser. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten eller till egen terrass. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästen ansvarar för underhåll i den egna lokalen, till exempel golvvård, inoljning av köksbänkar och lampbyte. Se även hyreskontraktet eller kontakta Vasakronan för mer information.

Ombyggnad

För ombyggnad krävs tillstånd från Vasakronan.
Kontakta Vasakronan för att diskutera möjligheter, genomförande, materialval och återställningsansvar.