KUNDSERVICE & felanmälan

08-566 206 00
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Hyresgästerna tecknar själva separata avtal med Ragn-Sells, som hämtar källsorterat avfall för återvinning i hyresgästens lokal.

Pentrysopor hanteras av hyresgästerna själva, och lämnas i soprummet som ligger på entréplan vid ingången från Kammargatan 32. Inpassering sker med bricka. Även pentrysopor kan hämtas av Ragn-Sells om avtal skrivs om detta.

För kontakt med Ragn-Sells, ring 08-795 45 00 eller besök www.ragnsells.se

Utomhusmiljö & snöröjning

Skötsel av utomhusmiljö
Vasakronan ser till att planteringar, städning av innergårdar samt snöröjning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Stockholms stad för.

OBS! För grillning vänligen kontakta fastighetsansvarig/fastighetschef.

Istappning:

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 08-50 380 280, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Stockholmsområdet.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

• Utrymningsplan finns på väl synliga platser i lokalen

• Släckutrustning finns till hands

• Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar

• Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.

Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete på Stockholms Brandförsvars hemsida.

Skyltning

Hyresgästen har endast efter särskild överenskommelse med Hyresvärden rätt att disponera del av byggnadens fasad eller annan yta för ljusreklam, skyltning, antenner, markiser, jalusier m m.

Hyresgästen har möjlighet att sätta upp skylt med hyresgästens logotyp, på av hyresvärden anvisad plats utanför entrén och i anslutning till hyresgästens entrédörrar, i enlighet med hyresvärdens gällande skyltprogram. I samband med inflyttning bekostar hyresvärden första omgången text på gemensam hyresgästtavla i entré och hisskorgar samt vid porttelefon. Eventuella ändringar kan beställas till självkostnad.

För mer information kontakta Vasakronan.

Miljö & energi

Kontoret står för en stor del av verksamhetens miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning.

När ni hyr lokal av Vasakronan är koldioxidutsläppen från er lokal noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Dock så förutsätter detta att ni använder miljöriktig ”grön” el, se nedan.

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på fastighetsägarnas hemsida: http://www.fastighetsagarna.se/gronthyresavtal

Grön el
I de flesta hus tecknar ni själva avtal med valfri elleverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se

Gröna kontorstjänster hos en grönare värd
På https://vasakronan.se/tjanster/ kan du läsa mer om grön flytt och gröna servicetjänster samt ansluta dig och kollegorna till en praktisk och kostnadseffektiv grön bilpool. Du kan också läsa mer om Vasakronans miljö- och klimatarbete under Vårt ansvar.

Vasakronans miljöarbete
Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Säkerhet & inpassering

Vid inpassering till porten på Holländargatan 21A och porten på Kammakargatan 32 krävs kod dygnet runt. Porttelefoni är inkopplad till de hyresgäster som valt detta alternativ.

Generellt gäller att hyresgästen svarar för sitt eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m i den egna lokalen) och uppmanas att kontakta sitt försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för sin försäkring.

Posthantering

Hyresgästerna kan ha egna brevlådor. Tillgång till postbox finns även på närmaste företagscenter som ligger på Sveavägen 31.

Godshantering

Vid entrén på Kammakargatan 32 finns en hiss som når från gatuplan till byggnadens entréplan där hissarna upp till kontorsplanen respektive till plan 1 (källaren) finns. Hiss A används för frakt av gods till alla våningsplan och hiss B för frakt till plan 5. Gods på pall får ej föras in i fastigheten, utan måste lastas om utanför.

Din lokal

El & belysning

Hyresgäster tecknar egna elavtal med leverantör.

Vasakronan erbjuder:
Som hyresgäster hos Vasakronan har ni möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Vill du teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt mejla till vasakronan@energi-sverige.se
Belysningen i trapphus, entréer och korridorer är timerstyrd och påslagen vardagar kl. 07.00-17.30. Övriga tider fungerar vanliga lysknappar.

Data, telefoni & TV

Hyresgästen ansvarar själv för sitt data- och telenät. Bredband finns i fastigheten. Anslutningspunkter finns i fastighetens källare och hyresgästerna bekostar dragning av kabel till det egna datanätet. Möjlighet finns att köpa bredbandsanslutning via Vasakronan.

Hyresgäster som önskar TV-uttag i den egna lokalen kan beställa detta mot självkostnad. Kontakta fastighetschefen för mer information.

Inomhusklimat & rökning

Var tredje år genomförs i kvarteret så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Fastighetens ventilationssystem har både till- och frånluft med kyld tilluft. Drifttider för ventilationssystemet är hyresgästanpassade men generellt gäller kontorstid. Byggnaden värms med fjärrvärme.

Rökning
Rökning är inte tillåten inomhus. Rökare hänvisas till rökning utanför fastigheten. Tänk på att inte stå för nära entréer så att rök kommer in i fastigheten.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

I Värdens Pocket kan du läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Skötsel & underhåll av lokalen

Hyresgästen ansvar:
Hyresgästerna ansvarar för underhåll i den egna lokalen, till exempel golvvård, lampbyten, målning av tak och väggar m.m.


Hyresvärdens ansvar:
Vasakronan ombesörjer exempelvis städning och lampbyten i allmänna källarutrymmen, hissar, trapphus och entréer samt utvändig fönsterputsning som ej är åtkomliga för hyresgästen.


Råd och riktlinjer:
Vid inflyttning överlämnas städ- och skötselinstruktioner för de material som finns i lokalen. Särskild omvårdnad för golven krävs då dessa är utsatta för hård belastning. En ordentlig entrématta stoppar den värsta smutsen för att nämna ett exempel. Titta också efter märken från stolar som kan undvikas med möbeltassar eller skyddande plastunderlägg.


Viktigt!
Kolla alltid hyreskontraktet en extra gång innan en åtgärd utförs eller kontakta fastighetschefen för mer information.

Service i närområdet

Restauranger
I området finns gott om restauranger för både snabblunch och representationsmiddag. På Drottninggatan finns ett flertal caféer och lunchrestauranger. I närheten finns även den populära restaurangen GRILL.
Handel- och shopping
När det gäller shopping finns det mesta i området, inte minst på Drottninggatan som kantas av butiker.
Inom gångavstånd från fastigheten ligger Centralbadet som erbjuder spa-behandlingar, bad och träningsmöjligheter.

Konferens- och evenemangsanläggning.

Westmans Event & Konferens AB beläget på Wallingatan 2 erbjuder utrymmen för dagskonferenser och möteslokaler för er nästa konferens, oavsett om ni bara har ett möte med ett fåtal deltagare eller en fullspäckad branschdag. I direkt anslutning finns en restaurang vilket innebär att förtäring för konferenserna kan tillhandahållas.

Träning- och hälsa

Sats Hötorget – Beläget på Sveavägen 20

City Akuten Husläkarmottagning – Beläget på Apelbergsvägen 48

  • Centralt läge
  • Fantastisk service
  • Goda kommunikationer

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Promenadavstånd till några viktiga kommunikationspunkter i Stockholm city
Arlanda Express – 10 min
Citybanan och T-centralen – 7 min
Stockholms centralstation – 10 min
Göteborg 3,5 timmar (via Stockholms Central)
London 3,5 timmar (via Arlanda Express och Arlanda flygplats)
Tunnelbana
De närmaste T-banestationerna är Hötorget och Rådmansgatan längs den gröna linjen.
Bussförbindelser
SL-bussar avgår från flera hållplatser i närområdet, bland annat från Kungsgatan vid Hötorget.

För mer information, se
Länk till SL:s webbplats
Länk till SJ:s webbplats

Parkering

Hyresgäster kan kontakta Q-park på telefon 0771-96 90 00, eller besök www.q-park.se för att hyra P-plats i närliggande garage. Besökande till fastigheten hänvisas till allmänna parkeringsgarage i närområdet, exempelvis på Wallingatan eller Rådmansgatan.

Cyklar

Fastigheten har ingen cykelparkering. Cyklar kan därför parkeras i cykelställ på grannfastighetens gård med ingång från Drottninggatan 98. Inga motorcyklar får parkeras på gården. Öppettider vardagar cirka kl. 07.45-19.00, helger stängt. För inpassering övriga tider kan ett passerkort kvitteras ut, kontakta din fastighetschef för mer information.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus, entréer eller på garageplatser på grund av framkomlighet vid eventuell utryckning. Glöm inte att låsa din cykel. Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.

Cykel & service – ta hand om dig själv och din cykel

I vårt nya koncept, Cykel & service, ingår allt som kan göra din cykling eller löprunda enkel och säker. Trygg och kameraövervakad cykelförvaring, omklädningsrum, dusch, förvaringsskåp, torkrum, servicestation, lånecyklar, cykelbutik och cykelservice med ett stort utbud av tjänster.

På Cykel & service Mäster Samuelsgatan 58 kan vi erbjuda:

Tjänster

  • Cykelförvaring

Du får tillgång till en säker och lättillgänglig cykelförvaring i ett bemannat och kameraövervakat cykelrum i gatuplan. Cykelrummet är utrustat med olika varianter av cykelställ med stöd för framgaffeln och möjlighet till fastlåsning i cykelns ram. Det finns eluttag för laddning av elcykel och förvaringsplatser för lådcyklar. I cykelrummet finns verktyg och pump för enklare service.

  • Omklädning/dusch/torkrum

Du får tillgång till omklädningsrum och dusch samt ett låsbart skåp som du kan använda under dagen. Vid behov finns även ett låsbart gallerskåp (ta med eget hänglås) i ett torkrum där du kan förvara dina fuktiga kläder och handdukar. Skåpen töms varje helgfri måndag – fredag klockan 19.00 för att så många som möjligt ska kunna använda skåpen.

  • Eget förvaringsskåp

Du får ett eget skåp i omklädningsrummet för kläder, skor och annan personlig utrustning. Skåpet hyr du under en längre tid vilket gör att du inte behöver tömma ditt skåp varje dag. Skåpen i omklädningsrummet har kodlås så där behövs inga hänglås.

Service

  • Cykelservice

Via Cykloteket Service Store får du möjlighet till regelbunden service av din cykel. Servicetekniker kontrollerar och justerar din cykel. I servicen ingår yttre kontroll och justering av bromsar, växlar, nav, vev- och styrlager, riktning av hjul samt en allmän kontroll av cykelns kondition.

  • Cykelrekond

Via Cykloteket Service Store får du tillgång till regelbunden cykelrekond av din cykel. Servicetekniker genomför en grundlig tvätt av din cykel där bland annat växel- och vevparti samt bromsar tvättas, smörjs och justeras.

Prislista

Du skapar ditt eget personliga abonnemang. Välj mellan 1, 2 eller 3 tjänster samt tillval för cykelservice och cykelrecond. Du kan teckna ett abonnemang på 3, 6 eller 12 månader. Längre abonnemangsperiod ger lägre månadskostnad. För en översikt av priser se bifogad prislista eller besök Cykloteket Service Store. Alla priser är per månad.

Titta in till oss på Mäster Samuelsgatan 58 så berättar vi mer. Alla abonnemang tecknas nere på Cykel & service av Cykloteket.

(bifoga prislista)

Kontaktuppgifter till Cykloteket Service Store

Mejl: kundtjanst.zenit@cykloteket.se

Telefon: 08-545 493 90

Info: www.cykloteket.se/butiker/cykloteket-zenit