Kundservice & felanmälan

018-489 20 40
kundservice@vasakronan.se

Ring eller mejla om du vill göra en felanmälan. Öppet vardagar 8-17.
Akuta ärenden kan ringas in dygnet runt på samma nummer.

Skicka via formulär istället:
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 128 MB.

Dina kontaktpersoner

Visste du att Hyresgästinfo även finns som app för både iPhone och Android?

Med den har du all fastighetsinformation i fickan och kan få hjälp, felanmäla eller kontakta rätt person direkt från mobilen

Skaffa i Appstore Skaffa i Google Play

Hand som håller i en mobil för att visa hur appen HG-info ser ut

Så gör vi i fastigheten

Avfall & källsortering

Källsortering – en viktig del i vårt miljöarbete
På Vasakronan strävar vi efter att utveckla vårt miljöarbete tillsammans med våra hyresgäster för att både kunna se till att fastigheterna har en god miljöstatus och kunna reducera vår gemensamma miljöpåverkan. Källsortering är en viktig del i vårt miljöarbete. Avfallshanteringen i fastigheten går till på följande sätt:

Fastighetens miljöstationer
Inom fastigheten finns två miljöstationer:

Den ena miljöstationen är till för bostadshyresgäster och ligger innanför entrén på Bredgränd 15. För inpassering gäller nyckel.

Den andra miljöstationen är till för butiker, kontor och restauranger och är belägen vid varuintaget på Bredgränd 19. För inpassering gäller kod.

Följande fraktioner sorteras:

•Tidningar
•Wellpapp, kartong
•Metallförpackningar
•Plastförpackningar
•Pappersförpackningar
•Krymp & streckfilm
•Ofärgat och färgat glas
•Lysrör
•Lågenergilampor
•Glödlampor
•Små batterier
•Brännbart
•Matavfall
•Deponi

Tömning sker regelbundet av RenoNord (brännbart- och matavfall) och Ragn-Sells (övriga fraktioner).

Vasakronan ansvarar endast för de i miljörummet uppmärkta fraktionerna. Övriga fraktioner är ditt eget ansvar som hyresgäst. Tomma tonerkasetter, färgband etc. återlämnar du till din leverantör för återvinning. Tänk på att gammal elektronik (t.ex. mikrovågsugn, datorer, TV- och videoapparater) tas om hand av din leverantör, så kallat producentansvar

För att beställa egen hämtning av övriga fraktioner, kontakta Vasakronans avfallsentreprenör Suez eller Ragn-Sells.

Välsorterat avfall betalar sig!
Avfallshanteringen finansieras genom att hyresgästerna betalar enligt självkostnadsprincipen. God källsortering bidrar till att kostnaderna sjunker genom att vissa fraktioner ger intäkter. Detta gäller t.ex. papper, wellpapp och plast. Det är följaktligen en ekonomisk fråga att sortera rätt. Utseparerat vitt papper ger t.ex. en större intäkt än papper som är blandat. 

Tack för att du källsorterar!

Snöröjning & istappstelefon

Vasakronan ser till att snöröjning och sandning sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Om farliga istappar upptäcks på fastigheten, ring omedelbart till Vasakronans kundtjänst, 08-566 206 00.

Istappstelefonen, telefon 020-47 82 77, är ett telefonnummer dit allmänheten kan ringa för att rapportera om farliga istappar som upptäcks på fastigheter i Uppsalaområdet. Det går även att rapportera in via deras hemsida, Istappstelefonen.

Utrymning & brandskydd

Systematiskt brandskyddsarbete SBA
Sedan 2001 ska systematiskt brandskyddsarbete hanteras av alla verksamheter. Det är hyresgästens ansvar att:

  • Utrymningsplan ska finnas på väl synliga platser i lokalen.
  • Släckutrustning finns till hands inuti hyresgästens lokaler (inköp, installation, reparation, underhåll och service).
  • Utrymningsvägar hålls fria – gäller även grannars utrymning genom lokalen samt trappor och portuppgångar
  • All brandskyddsutrustning (sprinkler, brandlarm, brandsläckare etc.) hålls fria från förhindrande föremål.
  • Utse en brandskyddsansvarig samt en utrymningsledare på sitt företag.
  • All personal och vikarier känner till utrymningsplanen samt arbetsuppgifter vid brand.
  • Rapportera eventuella tillbud till Vasakronan.
  • Fylla i en ”Skriftlig Redogörelse av Brandskydd” för berörda verksamheter, som sedan skickas in till brandförsvaret via Vasakronan.

Vem ansvarar för vad? Läs om vad som är hyresgästens/Vasakronans ansvar.
Du kan läsa mer om vad systematiskt brandskyddsarbete innebär för er verksamhet och få hjälp med att komma igång med just ditt brandskyddsarbete hos Uppsala Brandförsvar.

Utrymning
Hyresgästen ansvarar själv för återsamlingsplats och brandövningar samt utrymningsvägar, utrymningsplan och släckutrustning i den egna lokalen. För allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan för utrymningsvägar och utrymningsplan.

Vill du veta mer om arbetsgivarens ansvar gällande utrymning, läs informationen angående utrymning på Arbetsmiljöverkets hemsida.

Utrustning
Vasakronans hyresgäster har rabatt på brandskyddsutrustning hos ett antal leverantörer. Kontakta ansvarig drifttekniker för vidare information, se rubriken Kontaktuppgifter.

Brandtillsyn
Sker enligt ”Lag om skydd mot olyckor” som trädde i kraft 01.01.2004. Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida » www.msb.se

Miljöcertifiering

Miljöcertifierad verksamhet
Vasakronan är ett klimatneutralt och miljöcertifierat företag enligt ISO 14001. Fastigheter står idag för nästan 40 procent av energianvändningen i Sverige och påverkar miljön under hela sin livscykel – från planering, projektering och byggskede via förvalting, ombyggnad och rivning. Vi arbetar därför kontinuerligt med driftoptimering och energiinvesteringar i syfte att minska energianvändningen i våra fastigheter. Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst vara med och göra stor skillnad, både när det gäller er egen förbrukning och vår gemensamma miljöbelastning.

Om du är nyfiken på Vasakronans miljöarbete i stort kan du läsa mer under Vårt ansvar.

Kontoret står för en stor del av ett företags miljöpåverkan.
Genom att göra aktiva val kan ni som hyresgäst göra stor skillnad, både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning. Därför har vi tagit fram konceptet Det gröna kontoret, där vi ger våra hyresgäster möjligheten att på ett lätt och smidigt sätt miljöanpassa sitt kontor. Det gröna kontoret omfattar miljömedvetna lösningar för såväl avvecklingen och flytten av det gamla kontoret som servicetjänsterna och energiförbrukningen i det nya kontoret.

För mer information om hur vi tillsammans kan göra stor skillnad både när det gäller er egen energianvändning och vår gemensamma miljöbelastning kan du klicka dig vidare här: Det gröna kontoret

Gröna hyresavtal
Vi erbjuder våra hyresgäster att teckna grönt hyresavtal enligt Fastighetsägarnas standardmall. Det gröna hyresavtalet är en unik plattform för hyresgästen och hyresvärden att med gemensamma insatser minska miljöpåverkan från fastigheten och lokalerna. Läs mer om gröna hyresavtal på Fastighetsägarnas hemsida.

Grön el
Som hyresgäst i fastigheten tecknar ni själva elavtal med valfri leverantör för er lokal. Som hyresgäst hos Vasakronan har ni också möjlighet att ta del av våra färdigförhandlade villkor hos Energi Sverige. Om ni väljer att teckna avtal med dem ingår miljöriktig (grön) el som produceras av förnybar energi till ett konkurrenskraftigt pris. Om du vill teckna ett elavtal kan du ringa direkt till Energi Sverige på 020-354 263 35 alternativt maila till vasakronan@energi-sverige.se.

Lokalens koldioxidutsläpp = noll
Många av våra hyresgäster redovisar sin klimatpåverkan i sin års- eller hållbarhetsredovisning och gör därför en klimatberäkning. En vanligt förekommande post i beräkningen är energianvändningen i lokalen. När ni hyr lokal hos Vasakronan kan ni ange noll när ni beräknar denna post eftersom vi förser samtliga våra byggnader med klimatneutral energi. Detta förutsatt att ni använder miljöriktig (grön) el enligt ovan.

Energideklaration
Energideklarationen är ett bra verktyg för att se hur man kan minska energiåtgången i fastigheten. Deklarationen görs av en energiexpert tillsammans med fastighetsägaren. Den visar hur mycket energi som går åt och ger råd om hur fastigheten kan bli mer energismart. Mer information hittar du på Boverkets webbplats: www.boverket.se/energideklaration/

Säkerhet & inpassering

Allmän information
För de yttre entrédörrarna på Östra Ågatan 27 och på Gamla Torget 3 gäller kod eller nyckel för inpassering.

Inpasseringsgrinden till innergården med infart från Gamla Torget är öppen Måndag-fredag 06.00-19.00 Lördag-söndag och övrig tid gäller nyckel, fjärröppnare digital nyckel via din smartphone.

För nycklar till allmänna utrymmen ansvarar Vasakronan.

Hiss
I fastigheten finns hiss i anslutning till de båda entréerna på Östra Ågatan 27 och på Gamla Torget 3.

Hissarna har direktkoppling till hissentreprenör via larmknappen.

Säkerhet
Generellt gäller att du som hyresgäst svarar för ditt företags eget skalskydd (lås, larm, kortläsare, galler m.m. i den egna lokalen). Kontakta ert försäkringsbolag för mer information gällande villkoren för er försäkring.


Bevakning

Bevakningen i området sköts av Securitas på uppdrag av Vasakronan. Bevakning av allmänna ytor i kvarteret sker dygnet runt och ronderingar av allmänna utrymmen sker regelbundet.
Telefonnummer till Securitas jour är 010-470 57 69.
Ska ni ha evenemang som pågår kvällar och helger? Se till att informera Securitas i god tid.

Kameraövervakning

Garaget är kameraövervakat för att förebygga, upptäcka och förhindra brott. Filmat material lagras nödvändig tid, dock högst 2 månader. Vårt väktarbolag Securitas samt fastighetsansvarig Teknik för fastigheten är mottagare.

Ni har rätt till/att:

  • tillgång, rättelse och radering av material.
  • återkalla ert samtycke av kameraövervakningen.
  • inge klagomål om kameraövervakningen.

För att nå personuppgiftsansvarig kontakta vår Kundtjänst på 018-489 20 40 eller kundservice@vasakronan.se 

Här kan du hitta mer information om vår behandling av
personuppgifter.

Lastkaj & leveranser

För hjälp med godshantering, kontakta vår tjänsteleverantör Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com.

Du hittar också mer information på deras serviceportal:

» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan

Allmänna uteplatser & terrasser

Vasakronan ser till att planteringar, städning av terrass och innergård sköts inom kvarteret. Omkringliggande gator ansvarar Uppsala kommun för.

Din lokal

Fastighetsnät & fiber

Internet-access och övriga IT-tjänster
Fastigheten har fiberanslutning via eNet. Det innebär att du som hyresgäst kan köpa Internet-access, molntjänster, drift, hårdvara och andra IT-tjänster av Vasakronans IT-partner Visolit. Oavsett vilka tjänster du väljer får du tillgång till personlig support från Visolits Servicedesk.

Läs mer om Visolits tjänster i produktbladet nedan eller kontakta ansvarig fastighetschef för mer info.

Observera att alla fiberdragningar och andra anslutningsarbeten gällande IT i fastigheten måste samordnas av Visolit. Detta gäller även arbeten åt hyresgäster som inte köper Internet-access eller IT-tjänster av Visolit.

Kontaktuppgifter till Visolit
www.visolit.se support.excanto@visolit.se
Växel: 08-545 72 600
Kundsupport: 08-545 72 616

Inom telefoni erbjuder vår tjänsteleverantör Coor flera olika lösningar, både gällande teknik och bemanning.

> Länk till Coors serviceportal för Vasakronan” href=”https://portal.coor.com/vasakronan/vasakronan/” target=”_blank”>» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan

Inomhusklimat

Var tredje år genomförs så kallad obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att säkerställa att ventilationen uppfyller kraven från Boverket.

Ventilation, värme och kyla
Fastigheten har mekaniskt till- och frånluftssystem. Drifttider för ventilationssystemet är vardagar under ordinarie kontorstider för kontor och vardagar samt helger ordinarie butikstider för butiker.

Fastigheten värms med fjärrvärme (klimatneutral till 100 % i Uppsala). Framledningstemperaturen för radiatorerna styrs via utetemperatur.

Ett bra inomhusklimat
Vi föds med en inre termostat som är förinställd och gör att vi upplever värme och kyla helt annorlunda än kollegan. Att skapa ett inomhusklimat där alla trivs blir därför en stor utmaning. Självklart ska temperatur och ventilation vara rätt inställda, men för att lyckas fullt ut med ett bra inomhusklimat behöver vi även din hjälp.

Generella tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Var uppmärksam så att inte möbler och annan inredning hindrar flöden från element, kylbafflar i taket och luftventiler samt att termostatventiler inte täcks över
  • Om det finns ett kylsystem för lokalen – undvik att öppna fönstren när det är varmt ute. Det stör kylsystemet och ventilationen
  • Om luften känns torr på vintern kan det hjälpa att sänka inomhustemperaturen lite eftersom den relativa fuktigheten då ökar
  • Använd kropp och kläder för att justera din egen upplevelse.
    • Stå eller sitt och jobba, cirka 3 graders skillnad
    • Vinterkavaj eller kofta, cirka 2 graders skillnad
    • Tunn kavaj eller tröja, cirka 1,5 graders skillnad
    • Långärmad skjorta istället för kortärmad, cirka 1,5 graders skillnad

Här hittar du fler tips för ett bra inomhusklimat året runt:

I Värdens Pocket kan du också läsa mer om inomhusklimatforskning, kroppstemperaturer, kall- och varmblodiga människotyper med mera.

Rökning

Från den 1 juli 2019 blir det enligt ett riksdagsbeslut förbjudet att röka vid entréer till lokaler dit allmänheten har tillträde. Förbudet omfattar all rökning, även e-cigaretter. Beslutet har fattats av Riksdagen som även lägger ansvaret för att rökförbudet efterlevs vid gemensamma entréer på oss som fastighetsägare.
Om entrén till lokalen ligger i direkt anslutning till gatan är det den som har verksamhet i lokalen som ansvarar för rökförbudet. Det innebär exempelvis att affärsinnehavare med egen entré är ansvarig för att informera om att rökförbudet gäller.

Vill du veta mer om den nya lagen kan du läsa mer här.

Service i fastigheten

Städning Trapphusen och de gemensamma ytorna städas av Sodexo. 

Övrig service Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.

Kontakta Coor på telefon 010-559 64 00 eller e-mail kundtjanst@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:

> Länk till Coors serviceportal för Vasakronan” href=”https://portal.coor.com/vasakronan/vasakronan/” target=”_blank”>» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan

Service i närområdet

Fastigheten ligger ett stenkast från Uppsalas gågata med alla dess butiker, restauranger och caféer, och med några minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt. All tänkbar service och kommunikation finns helt enkelt inom räckhåll.

Bankomat
Närmsta uttagsautomat ligger på Gamla Torget 5 eller vid Danske Bank på Drottninggatan 2.

Närservice
Apoteket Kronan på Svartbäcksgatan 8.
Apoteksgruppen på Dragarbrunnsgatan 48B.
ICA Supermarket i S:t Persgallerian på Svartbäcksgatan 9.
Hemköp i Svavagallerian på Dragarbrunnsgatan 50.
Systembolaget på Dragarbrunnsgatan 48A.

Träning och hälsa
Fitness 24 Seven på Påvel Snickares gränd 1.
Fitness 24 Seven på Bangårdsgatan 9.
Actic Uppsala Centralbadet på S:t Persgatan 4.

Övrig service
Vi vill att våra hyresgäster ska kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Därför kan vi genom vår tjänstepartner Coor erbjuda hjälp med en stor del av de andra uppgifter som måste lösas på ett företag, t ex konferens, reception, telefoni, vaktmästeri och städning av den egna lokalen.

Kontakta Coor på telefon 010-559 57 30 eller e-mail hyresgast@coor.com för att höra mer, du hittar också information på deras serviceportal:

» Länk till Coors serviceportal för Vasakronan

Restider presenteras tillsammans med yta.se.

Att ta sig till och från fastigheten

Kommunikationer

Med ett par minuters promenad till Uppsala Centralstation/Resecentrum kan kontoret knappast ligga mer centralt och det är enkelt att transportera sig till och från kontoret med såväl cykel eller bil som kommunalt.

Tåg
Uppsala Centralstation och Resecentrum är ett kommunikationsnav för buss- och tågtrafik. Avståndet till Stockholms Central är tidsmässigt ca 40 minuter från Uppsala och hit kör såväl SJ som SLs pendeltåg flera gånger i timmen. Pendeltåget stannar även på Arlanda. Upptåget, som trafikerar Gävle-Uppsala, har många dagliga avgångar.

Länk till SJs webbplats
Länk till SLs webbplats

Buss
Närmaste busstation är Stora Torget. Busstationen Stadshuset på Kungsgatan ligger också bara några minuters promenad bort.

Från centralstationen och Resecentrum går förutom flertalet stadsbussar även regionala bussar mot såväl Enköping eller Västerås som Norrtälje och Östhammar.

För tidtabeller och mer info se ULs hemsida:
Länk till Uppsala Buss (UL) webbplats

Parkering & laddplatser

Parkering
Parkeringsmöjlighet finns i garaget på fastighetens nedre plan med infart från Gamla Torget. För inpassering till garaget behöver man ha en digital nyckel i sin smartphone. Kontakta Apcoa för behörighet om du hyr plats i garaget.
Maxhöjden för fordon i garaget är 2,0 meter.
Det finns även en uteparkering på innergården med infart genom inpasseringsgrinden från Gamla Torget.
Inpasseringsgrinden är öppen måndag-fredag mellan kl. 06.00-19.00. Lördag och söndag och övrig tid gäller nyckel, fjärröppnare eller digital nyckel.
APCOA (http://www.apcoa.se/) ansvarar för uthyrningen av parkeringsplatser, så för att höra mer kontakta APCOAS kundtjänst på telefonnummer 08-556 306 70 eller mail Vasakronan@apcoa.se

Besöksparkering
Besöksparkering hänvisas till Badhusgaraget i grannfastigheten med infart via Gamla Torget till S:t Persgatan 6. Maxhöjden för fordon i garaget är 2,0 meter. I garaget finns det P-automater och möjlighet att betala via en app.
Garagets öppettider är måndag-söndag kl. 06.00-24.00. Gångdörren till garage och lastkaj öppnas via det betalkort som du använder vid betalning för din parkering i betalautomaten eller parkeringsapp.
APCOA (http://www.apcoa.se/) ansvarar för P-automater och uthyrningen av parkeringsplatser. För att hyra en p-plats kontakta APCOAS kundtjänst på telefonnummer 08-556 306 70 eller mail vasakronan@apcoa.se

Cykelparkering

Cykelparkering

Cykelparkering finns i husets garage med infart från Gamla Torget. Det finns även cykelparkering på innergården, direkt vid garagenedfarten.

Inpasseringsgrinden till gården är öppen
Måndag-fredag 06.00-19.00
Lördag-söndag och övrig tid gäller nyckel eller digital nyckel via din smartphone.

Det är inte tillåtet att parkera sin cykel i trapphus eller entréer. Kom ihåg att låsa din cykel – Vasakronan ansvarar inte för eventuella stölder.