I huvudet på Ulf Rudhag….

Hur fysisk och digital handel ska samverka är en ständig utmaning. Den klassiska butiken Ströms i Göteborg har än så länge valt att inte sälja på nätet. Vd Ulf Rudhag, berättar varför.

Ström butik

Ströms har försett göteborgarna med kläder sedan 1886. Omsättningen i dag är 81 miljoner kronor. Vad är framgångsreceptet?

– Vår relation med kunderna, hög servicenivå och stor personalstyrka. Våra kunder får personlig rådgivning och hjälp utan att behöva vänta. Man kan säga att vi erbjudit ”personal shopping” i över 130 år. Vi har ett sortiment med mycket god kvalitet och säljer kläder som håller länge och är värda att vårda och laga. Det är viktigt också ur miljö- och hållbarhetssynpunkt.

– En annan konkurrensfördel är att vi har ett eget skrädderi som erbjuder möjligheten att justera och anpassa varje klädesplagg så att det passar perfekt.

Vilka fördelar har den fysiska butiken jämfört med nätet?

– Det är just detta att ha möjlighet att prova och se plaggen live. Nätet har inte möjlighet att ge den service och bemötande som vi kan erbjuda.

Hur resonerar ni när det gäller e-handel?

– Vi pratar ofta om vi ska ha e-handel eller inte. Men hittills har det inte varit aktuellt. Den personliga relation vi har med våra kunder kan vi inte skapa på nätet. Vi förstår fördelarna, men tror att det kommer att finnas kunder som sätter värde på servicen och upplevelsen i fysisk handel under överskådlig tid. Och så länge omsättningen ökar avvaktar vi. Men om den drastiskt skulle sjunka kommer vi förstås analysera om vi tappar för att vi inte erbjuder e-handel.

Ströms vd, Ulf Rudhag
Ströms vd, Ulf Rudhag, ser butikens höga servicenivå som en tydlig konkurrensfördel.

Man kan säga att vi erbjudit ”personal shopping” i över 130 år.

Ulf Rudhag, vd Ströms

Ströms skrädderi
Eget skrädderi borgar för klädesplagg med perfekt passform för Ströms kunder.

Påverkar ändå e-handeln er fysiska butik på något sätt?

– Ja. Numera presenterar vi en stor del av vårt sortiment på vår hemsida eftersom vi vet att många gör sina val på nätet. Det är ett sätt att ge inspiration och locka kunder. Vi jobbar även lite annorlunda i den fysiska butiken. Vi har anpassat oss till ett förändrat mer snabbrörligt köpbeteende. Jag vet inte hur mycket det har att göra med den ökade e-handeln, men vi ser helt klart större krav och förväntningar på förnyelse när det gäller sortimentet. Vi vässar oss också ständigt när det gäller skyltning och presentation.

Vilka utmaningar ser du generellt för konfektionsbranschen?

– Överetablering och ständiga rabatter och reor. Det slår undan benen främst för mindre butiker som lever på mindre marginaler. Ta till exempel Black Friday som förra året var större än någonsin. För många innebar reorna ett bra resultat månadsskiftet november/december men en klart sämre julhandel.