2019-12-09

Stureplansgruppen satsar i Sergelstan

Stureplansgruppen satsar i Sergelstan och öppnar under 2020 restaurang med takterrass på våning 16 och ett konferens- och eventcenter på entréplan i Sergelhuset.

2019-12-09

Lakrits i fokus i Uppsala

Det är mycket på gång i Uppsala city. Restaurangerna TUGG Burgers och Hawaii Poké är tillsammans med konfektyrtillverkaren Lakritsroten exempel på varumärken som satsat på en etablering i Uppsala.

2019-09-30

Staden där alla hör hemma

Gemenskap, mångfald, jämlikhet och trygghet. Att planera och bygga städer som påverkar människors sociala liv och vardag så positivt som möjligt är en utmaning. Men nu tycks tiden vara mogen för nya initiativ och idéer.

2019-09-25

Stadsmissionen flyttar in i Triangeln

Att handla second hand är hetare än hett. För många är det lika självklart att köpa begagnat som nytt. Det gör att butikerna får möjlighet till nya, bättre lägen.

2019-09-25

Tydliga trender lyfter hållbar handeln

Klimatångest, prismedvetenhet och behov av upplevelser. Det är tre trender som Emma Hernell, vice vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI, menar driver handeln mot ett ännu tydligare hållbarhetstänk.

2019-09-24

Malmö redo för smarta transporter

Med samarbetsprojektet Älskade stad minskar transporterna inne i stadskärnorna. Det är bra både för miljön och stadslivet. Nu har turen kommit till Malmö.

2019-09-18

One Dear Thing

Världens minsta webbshop säljer en enda produkt i taget. Målet är att den ska väcka intresse för schysst produktion, berätta en historia – och verkligen betyda någonting.

2019-06-17

På väg in i framtiden

Städerna växer, både i Sverige och globalt. Det är där framtidens hållbara lösningar behöver skapas. Det gäller inte minst hur människor och varor ska förflytta sig.

2019-01-14

Dags att bygga på nytt sätt

Under det senaste decenniet har byggandet i trä exploderat i Sverige. Numera är var tionde ny lägenhet byggd i trä. Och det är bara början. Trä är klimatsmart, effektivt – och hälsosamt.

2018-01-05

Jakten på lyckan

Köper du bara det du absolut behöver? Väljer du var du lägger dina pengar och på vilka varumärken? Kära konsument, glöm det. I någon mening är du alltid i marknadens klor.