Ströms har försett göteborgarna med kläder sedan 1886. Omsättningen i dag är 81 miljoner kronor. Vad är framgångsreceptet?
– Vår relation med kunderna, hög servicenivå och stor personalstyrka. Våra kunder får personlig rådgivning och hjälp utan att behöva vänta. Man kan säga att vi erbjudit ”personal shopping” i över 130 år. Vi har ett sortiment med mycket god kvalitet och säljer kläder som håller länge och är värda att vårda och laga. Det är viktigt också ur miljö- och hållbarhetssynpunkt.
– En annan konkurrensfördel är att vi har ett eget skrädderi som erbjuder möjligheten att justera och anpassa varje klädesplagg så att det passar perfekt.
Vilka fördelar har den fysiska butiken jämfört med nätet?
– Det är just detta att ha möjlighet att prova och se plaggen live. Nätet har inte möjlighet att ge den service och bemötande som vi kan erbjuda.
Hur resonerar ni när det gäller e-handel?
– Vi pratar ofta om vi ska ha e-handel eller inte. Men hittills har det inte varit aktuellt. Den personliga relation vi har med våra kunder kan vi inte skapa på nätet. Vi förstår fördelarna, men tror att det kommer att finnas kunder som sätter värde på servicen och upplevelsen i fysisk handel under överskådlig tid. Och så länge omsättningen ökar avvaktar vi. Men om den drastiskt skulle sjunka kommer vi förstås analysera om vi tappar för att vi inte erbjuder e-handel.