Välj butiksanpassningar med lägre klimatutsläpp – det kan gynna ditt varumärke

Vid lokalanpassningar står byggmaterialet för majoriteten av koldioxidutsläppen. Med verktyget ”Klimatkalkylen” är det enkelt att beräkna klimatpåverkan och få hjälp att göra mer hållbara val – som dessutom kan gynna ert varumärke.

Både lagstiftning och konsumenter lägger stort fokus vid att företag ska prioritera hållbara lösningar. Det visar inte minst Svensk Handels hållbarhetsundersökning för 2023/24 där 70 procent av de tillfrågade konsumenterna tycker det är viktigt att företagen de handlar från arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Trots det visar undersökningen att det är färre företag som uppger att de arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor 2023 jämfört med 2022.

Vasakronan som arbetar aktivt med att minska både sin egen och sina hyresgästers klimatpåverkan har noterat att en del företag ställer sig frågande till att arbeta med återbrukat material vid butiksanpassningar, dvs. när man renoverar eller bygger om för att en lokal ska fungera för förändrade behov eller nya verksamheter.

– När trenden går mer mot flagshipstores och allt tydligare butikskoncept som verkligen utstrålar varumärket, så är det en fråga som många av våra hyresgäster ställer sig. Hur kan man göra lokalanpassningar med lågt klimatavtryck men ändå få det uttryck som man är ute efter?, säger Kristina Pettersson Post, chef Göteborg Vasakronan.

Det som många företag inte tänker på är att det är stor skillnad på klimatutsläppen vid olika typer av byggprojekt och enligt Boverket kommer majoriteten av koldioxidutsläppen från byggprojekt från det byggmaterial som används. I grova drag ser statistiken ut ungefär så här för olika typer av byggprojekt:

  • Nybyggnation: 200 – 450 kg CO2e/kvm
  • Ombyggnation: 50 – 200 kg CO2e/kvm
  • Lokalanpassning: 5 – 50 kg CO2e/kvm

 

I Naturkompaniets butik i Uppsala har man arbetat med återbrukat material.
Anna Denell, hållbarhetschef Vasakronan.

För att hjälpa våra hyresgäster att ta mer klimatsmarta beslut har vi på Vasakronan tagit fram en Klimatkalkyl. I den kan vi lägga in olika åtgärder i lokalanpassningsprocessen och räkna ut dess klimatutsläpp. Kalkylen bygger på aktuell klimatdata för byggprodukter och byggmoduler och vi tar även med hur stor andel av det befintliga materialet i lokalen som kan återbrukas.

– Klimatkalkylen gör att vi kan guida våra hyresgäster i att minska sin klimatpåverkan när en lokal ska anpassas. Det gör att vi tillsammans kan undersöka olika alternativ inom deras koncept och hitta det som är bäst för både varumärket och miljön, berättar Kristina Pettersson Post.

Klimatkalkylen har bland annat använts när Vasakronans popup-koncept Open Spot togs fram för att skapa lokaler med lägre utsläpp. Att lokalerna sedan kontinuerligt återanvänds utan lokalanpassning bidrar också till att de har låg miljöpåverkan över tid.

Att lokalanpassa med fokus på låga utsläpp är inte bara positivt för miljön, det kan även vara positivt för varumärket. Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar att konsumenterna är restriktiva när det kommer till att handla från företag som inte uppfattas som hållbara och att i de yngre målgrupperna så avstår man från att handla från de företag som inte uppfyller deras förväntningar.

-Vi på Vasakronan tycker det är viktigt att samarbeta med våra hyresgäster för att göra deras verksamheter mera hållbara. Där kan vi hjälpa till med allt från lokalanpassningar till avfallshantering och transporter som leder till lägre utsläpp och miljöpåverkan. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad, säger Anna Denell, hållbarhetschef Vasakronan.