Vasakronan säljer för 118 miljoner i Uppsala

2012-12-11

Det är fastigheterna Oden Ygg och Oden Ygg 2 i centrala Uppsala som säljs. Köpare är Aspholmen Fastigheter som tillträder fastigheten idag, den 11 december.

Oden Ygg, Dragarbrunn 21:5, ligger på Kungsgatan 36-40 och byggdes 1970 för dåvarande Sparbanken som då huserade i hela fastigheten. Idag är Swedbank tillsammans med Landstinget de största hyresgästerna i huset.

Oden Ygg 2, Dragarbrunn 21:1 är ett före detta Tingshus som uppfördes 1903 på S:t Persgatan 21. Fastigheten är renoverad och ombyggd 1997 och 2009 och hyresgäst idag är Uppsala Kommun.

– Uppsala är en fortsatt prioriterad marknad för oss och vi investerar och utvecklar för närvarande flera av våra befintliga fastigheter. Försäljningen är en del av vår löpande kvalitetsväxling och ambition att ha en fastighetsportfölj som håller hög standard på alla sätt. Transaktionen ligger i linje med de vi gjort tidigare under året, säger Fredrik Wirdenius, vd för Vasakronan.

Fastigheterna omfattar totalt 7 000 kvadratmeter.

Fredrik Wirdenius
Vd  Vasakronan
E-post: fredrik.wirdenius@vasakronan.se

Lars Johnsson