Vasakronan bygger vidare i Frösunda

2013-01-30

Bisnode har tecknat avtal med Vasakronan om 9 400 kvadratmeter kontor i Frösunda. Det innebär att samtliga fyra hus i kvarteret Rosenborg snart är färdigställda. De sista två färdigställs under 2014. Med uthyrningen till Bisnode är den totala uthyrningsgraden för kvarteret drygt 90 procent.

I kvarteret finns redan två nybyggda hus, Rosenborg 1 och 2. Hus nummer tre är under uppförande och där flyttar Bisnode in under första kvartalet 2014. Samtidigt påbörjas bygget av ett fjärde och sista hus, Rosenborg 4. Där flyttar JM AB, deras dotterbolag JM Entreprenad AB och Cramo in under fjärde kvartalet 2014.

Frösunda i Solna befinner sig i snabb utveckling. Med öppningen av Friends Arena, framväxten av Mall of Scandinavia och förbättrad kollektivtrafik har området på kort tid blivit attraktivt både som bostads- och kontorsområde.

Per Thiberg är chef för fastighetsutveckling och uthyrning:

-Efterfrågan på moderna kontor i attraktiva lägen som Frösunda ökar ständigt. Därför jobbar vi kontinuerligt med att utveckla våra befintliga fastigheter men också att bygga nya. Vi har mark med en total möjlig byggrätt för ungefär 380 000 kvadratmeter kontor i Vasakronans bestånd. Det motsvarar tio miljarder i möjliga investeringar.

Den totala investeringen för hus 3 och 4 i kvarteret Rosenborg uppgår till cirka 500 miljoner kronor och den totala uthyrningsbara kontorsarean är 17 000 kvm.

JM Entreprenad AB har upphandlats som totalentreprenör för att uppföra de båda byggnaderna. Målsättningen är att husen ska miljöklassas enligt LEED Platinum.

Per Thiberg
Chef fastighetsutveckling och uthyrning
E-post: per.thiberg@vasakronan.se

Projektledare kommunikation