Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker

21 Jun 2016

Hötorgsterrasen ett av Årets Smultron 2016

Besöksnäringens pris, ”Årets Smultron”, tilldelas sköna utehäng som till exempel Hötorgsterrassen.

Priset delas ut av HUI som i sin motivering skriver att ”urbaniseringen innebär att många människor idag bor på mindre yta i storstadsregionerna. Det gör att restauranger, caféer och barer alltmer används som ett externt vardagsrum där man träffas, äter en bit och umgås. När nu den efterlängtade sommaren nalkas vill vi spendera så mycket tid som möjligt utomhus. För stadsbor blir därför uteserveringen en viktig oas, där sitter man så snart vädret tillåter. I Sverige får uteserveringar öppna tidigast 1 april. Dessa begränsningar gäller dock inte takterrasser, även om många ändå väntar med att öppna till april eller maj på grund av vädret.

Restauranger och barer högt upp på ett tak upplever vi som extra mysigt. Utsikten lockar likväl som känslan av att komma bort från sten och betong för en stund. I år tycks intresset för takterrasser ha exploderat. Framförallt landets storstäder har plockat upp trenden och vi ser flera nytillskott, allt fler hotell, restauranger och varuhus inreder sina tak.”

Hötorgsterrassen 2015

Lena Larsson, VD på HUI Research konstaterar att:

– I sommarstadens uteliv är takterrassen hetare än någonsin. Inspirationen kommer ofta från New Yorks ”rooftops” som sedan länge attraherar både New Yorkers och turister. Kanske får vi även i Sverige se guidade ”rooftop bar tours”?

Anna Nordin, affärsområdeschef Stockholm city, gläds åt utmärkelsen:

– Det här är jättekul! Det finns gott om outnyttjade mellanrum mellan husen. Dem ska vi ta hand om och utveckla till platser där människor vill och kan vara. Att HUI utnämner takterrasser, som till exempel Hötorgsterrassen, till Årets Smultron är ett bevis för att Vasakronans satsning ligger helt rätt i tiden.

Om Årets Smultron

Det är femte gången som HUI Research utser Årets Smultron som kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 28 år tillbaka utser man även Årets Julklapp i november varje år. Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp och presenteras före midsommar varje år. Klicka här för mer information.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Nordin
Affärsområdeschef Stockholm City
Tel: 073-046 56 02
E-post: anna.nordin@vasakronan.se

Rebecca Liljebladh Thorell
Projektledare Kommunikation
Tel: 072-222 15 09
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se