Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker

11 Apr 2003

Göteborgsklass vann tävling om Respekt

Klass 9 E:2 i Toleredsskolan i Göteborg vann den rikstäckande klasstävling för högstadieelever som arrangerats av Stiftelsen för Respekt och Vasakronan AB.
Tävlingen, Projekt Respekt, gick ut på att genomföra ett valfritt projekt om respekt för sina medmänniskor.

Därmed vinner klassen ett stipendium på 10 000 kr som de tar emot av Vasakronan under galan Vardagens Hjältar i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm.

Vasakronans och Respekts gemensamma föreläsningsturné genomfördes på skolor runtom i landet i höstas. Skolklasser från Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Linköping och Uppsala deltog i tävlingen som gick ut på att genomföra ett valfritt projekt. Bidragen kunde vara allt från att arrangera en städdag på skolan, producera en tidning eller på något sätt engagera sig mot våld, mobbning och rasism och på så vis bidra till att gatumiljön blir en säkrare plats.

-      Anledningen till att vi valde just den här klassens bidrag, filmen Livet är kort – respektera varandra, som vinnare i Projekt Respekt är att de gick in i arbetet med stort engagemang och skrev ett riktigt bra manus till den videofilm de spelade in. Det märks att de tagit uppgiften på allvar, säger Sara Myrehed, informatör på Vasakronan.

Galan Vardagens Hjältar är en årlig händelse som arrangeras av Stiftelsen för Respekt. Galan uppmärksammar människor som under året arbetat i det tysta mot våld, mobbning, rasism och kriminalitet. De utses till årets Vardagshjältar och premieras med stipendier som tack för sina insatser. I år hålls galan den 6 maj klockan 19.30 i Vinterträdgården, Grand Hotel, Stockholm.

För mer information v.v. kontakta:
Sara Myrehed, Vasakronan AB 08-783 21 20
Ulrika Nåsby, Stiftelsen för Respekt 08-612 35 00