Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker
Publicerad: 2016-10-21

Med siktet inställt på Kompassen

I korsningen Kungsgatan och Fredsgatan, två av Göteborgs mest välbesökta shoppingstråk, har Kompassen renoverats och förvandlats till något helt annat. Där gallerian låg finns nu på 10 500 kvadratmeter en mix av butiker, serveringar och service. De gamla arkaderna har byggts bort och fasaderna möter gatulivet.

Kompassen-webb1

Bland hyresgästerna finns fyra helt nya aktörer, även för Göteborg: Superdry, Best Of Brands, Zara Home ochTaco Bar. Superdry öppnade i april. Kedjan är stor internationellt, men ny i Sverige. Förutom i Kompassen finns tre butiker i Stockholm.

– Vi satsar just nu på Skandinaven och då är det naturligt att finnas i de största städerna. Göteborg är en stad som växer och som har stor potential, den är på väg uppåt och framåt! Och det är på de platserna vi vill finnas, säger butikschef Karoline Plantin.

Superdry blandar amerikansk vintagestil och japansk grafik med brittisk design.

– Responsen har varit fantastisk. Eftersom vi är nya i Sverige trodde vi att vi skulle få kämpa lite, men det har gått över förväntan. Jag tror att många hittar hit eftersom de handlat i våra butiker när de varit utomlands, vi finns i de flesta större semesterstäder, säger Karoline Plantin och tillägger:

– Jag kommer från Göteborg och det är jätteroligt att se Kompassens förvandling. Nu har det blivit ett shoppingcentrum som är som en del av gågatan. Det känns internationell, nytt och fräscht. Det är häftigt här, det märks att folk hajar till och stannar upp.

Kompassen-Superdry-CF132306

Kompassen-BikBok-CF132341

Best Of Brands, som säljer omkring 60 stora svenska och internationella modemärken, finns på sex platser i Sverige. I augusti öppnade de sin åttonde butik i Kompassen.

– Vi vill geografiskt täcka in hela Sverige, men hade ingen butik på västkusten. Så Göteborg var ett naturligt val. Det här är en stad med stark utvecklingspotential och bra möjligheter till tillväxt. Inte minst på grund av turismen och mässverksamheten, säger butikschef Axel Eriksson.

Feedbacken från kunderna har varit positiv.

– De gillar butiken och hur den ser ut. Här finns också ett utbud som jag tror lockar nya kunder som tidigare kanske främst valt att handla i Arkaden och på NK. Nya Kompassen har blivit en del i ett levande handelsstråk. Fortfarande är en del butiker på väg in, så det är ju inte riktigt klart. När alla är på plats kommer Kompassen nå sin fulla potential.

Vasakronan har under flera år arbetat för att utveckla handeln längs med gatustråken Fredsgatan, Drottninggatan och Kyrkogatan. En levande cityhandel är en viktig del i att skapa en stad där alla trivs och vill vara och Kompassens omvandling är en del av det. Tidigare har gallerian Arkaden renoverats och kvarteret Perukmakaren mitt emot NK har genomgått en total omvandling.