Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker
Publicerad: 2015-02-23

Maxat med mat i city

Matens betydelse i våra liv ökar. Vi äter mer och mer ute på restaurang och vi handlar mer och mer av vår mat på nätet. Nya matkoncept presenteras varje vecka, och vi ser hur fler och fler restauranger öppnar i city. Parallellt med detta ser vi även hur hotellen expanderar med trendiga lounger, barer och restauranger i nära anslutning.

Vasakronans cityhandelsindex ger oss bra information om hur city utvecklar sig. Modehandeln är fortsatt tung i city, men vi ser hur mat i olika former tar mer och mer mark. I köpcentrum går matkoncepten mot 20 % av förhyrda ytor mot tidigare 10 % – en trend som visar sig även i city. När vi själva tittar på förra årets nyetableringar så ser vi att flera är inom matsektorn.

Bland våra kunder finns fantastiska matkoncept med mycket kunskap och vilja att utvecklas vidare, och när mer pengar och tid spenderas på att vara ute, träffa vänner och äta tillsammans ökar möjligheterna. Som fastighetsägare försöker vi ta vara på dessa möjligheter och satsar gärna tillsammans med starka matkreatörer. Konsumenten är kräsen, idag krävs kvalitet, nyheter och upplevelser. Gärna allt på en och samma gång.

Vi kan se att ovan nämnd utveckling till viss del sker på bekostnad av konfektion. Det kan vara ett tecken på att handelsytorna behöver effektiviseras och ställas om. City är en plats dit fler söker sig men i andra ärenden än tidigare – det gör att utbudet behöver förändras.

Kanske behöver konfektionskoncepten se sina butiker mer som arenor för upplevelser då köpen idag lika gärna kan ske på annan plats. När city blir mer av en arena dit man vänder sig för inspiration och upplevelser, då måste vi hänga med och utveckla stråken i samma takt.

På Vasakronan har vi ett 20-tal identifierade handelsstråk i city där vi är starka ägare. Vi vill förstärka dem och tydliggöra dess plats och betydelse i staden. Vårt cityindex hjälper oss i det arbetet och ger oss kunskap om vad vi behöver förändra och utveckla.

Den kunskapen delar vi väldigt gärna med oss av. Vi är många aktörer i city och det är tillsammans och i möten vi utvecklas. Kontakta gärna oss för att diskutera butiksmix,  matkoncept, citylogistik eller andra spörsmål som utvecklar våra städer.

Jesper Örtengren, Head of Retail, Vasakronan