Vasakronan - fastighetsbolag med fokus på kontor och butiker
Publicerad: 2012-01-18

Kunskapstörst

Varken klassrum, lärare eller läroböcker. Inga prov, läxor eller betyg. Ändå är det en skola vi pratar om. På Hyper Island är det ”learning by doing” som gäller.

Trots höstlov så kryllar det av studenter i Hyper Islands lokaler vid Telefonplan i Stockholm. Kaffekoppar står lite här och var och från olika håll hörs samtal på svenska, tyska och engelska. Några studenter sitter försjunkna i intensiva samtal, andra spelar pingis eller knappar intensivt på datorer. Det känns helt enkelt väldigt långt ifrån en klassisk skolmiljö.

– Vi arbetar inte på det traditionella viset. Hos oss är lärandet en process. Det är upp till studenterna själva att vilja lära sig, säger Mikael Ahlström, delägare och handledare på Hyper Island.

Hyper Island har funnits sedan 1995 då grundarna träffades under en utbildning i CD-ROM. De insåg ganska snart att det fanns ett stort behov av en ny typ av lärande för den växande medieindustrin.

– Den digitala världen utvecklas hela tiden. Om man bara kan en sak och inte hänger med, då får man det tufft, säger Mikael Ahlström.

Hyper Island

Hyper Islands metodik innebär att studenterna under den två år långa KY-utbildningen i digitala medier får arbeta i så realistiska arbetssituationer som möjligt.

– Studenterna delas in i grupper och får en uppgift. Till exempel ska de presentera en vinnande digital affärsidé. De får sedan fyra veckor på sig att lösa uppgiften. Till sin hjälp har de självklart handledare, men i övrigt får de lösa problemet på egen hand. Det innebär att studenterna tvingas lära sig längs vägen. Behöver de till exempel kunna programmera i Flash för att lösa uppgiften, då är det bara att lära sig det.

– Det är hungern efter lärandet vi vill komma åt. Ibland måste vi till och med kyla ner studenterna för att de vill så mycket. Och detta trots att vi inte har några traditionella läroböcker, läxor eller betyg. Men det är just när studenterna förstår att det inte finns några rätt eller fel som de vågar vara kreativa, släppa loss och lära sig, säger Mikael Ahlström.

Och det verkar som att metodiken går hem. Idag har Hyper Island 400 studenter fördelade på tre skolor i Stockholm, Karlskrona och Manchester. Och de få platserna är eftertraktade. Men för att komma in behövs inte skyhöga betyg och goda referenser. Istället tittar man på samarbetsviljan, förmågan att bygga relationer och fallenheten för att lösa problem.

– Vi är den skola i Sverige som har flest andel betalande utländska studenter. Det är ett mycket gott betyg.

Under utbildningens gång spenderar studenterna även mycket tid ute på praktik, i vissa fall hela sju månader. Och många blir kvar på praktikföretaget när de är färdiga på Hyper Island.

– Studenterna är extremt eftertraktade på arbetsmarknaden. 98 procent får jobb inom en relevant bransch efter utbildningen.

 

Utöver KY-utbildningen håller Hyper Island även företags- och ledarskaps-utbildningar. En viktig del är att lära chefer och medarbetare att bli mer kreativa och initiativrika. Som vd för webbyrån Britny är det frågor som ständigt är aktuella för Mikael Ahlström.

– Till stor del handlar det om att ledningen måste tillåta medarbetarna att vara kreativa. Och se till att det finns tid för kreativa processer, säger han.

På Britny har Mikael Ahlström infört schemalagda tillfällen där medarbetarna får möjlig-het att ge varandra feedback och inspiration. Och lära sig mer om vad kollegorna faktiskt gör. Varje måndagsmorgon inleds med en ”check-in”. Då träffas företagets 30 medarbetare och alla får kort sammanfatta vad som väntar under veckan.

– Det spelar ingen roll vad man gör i organisationen. Alla ska vara med, från ekonomichefen till programmeraren. På så sätt får alla en helhetssyn på företagets affär.

Veckan avslutas med en motsvarande ”check-out” där alla berättar hur veckan har varit. Efter checkouten delas medarbetare in i slumpvisa grupper om tre personer. Då är det dags att ge varandra feedback. På så sätt skapas utrymme för att utbyta tankar och kunskap – och kanske hitta nya idéer och lösningar.

– Att investera i kreativa processer är att se framåt. Att inte göra det är bara kortsiktigt tänk, säger Mikael Ahlström.

_______
Artikeln kommer från Vasakronans kundtidning En bättre värd. Om du kostnadsfritt vill prenumerera på En bättre värd i pappersform, klicka här för att beställa den.