Berlin lockar med shopping

Kultur möter mode. Partystaden Berlin etablerar sig som en shoppingmetropol för turister.

Bikini Berlin

Berlin, en stad med framåtanda. Känt för sin innovationskraft och sina alternativa sätt. Här blomstrar kultur- och klubbliv och med sitt centrala europeiska läge ligger Berlin nära för alla. Inte konstigt då att shopping är på stark frammarsch som en favoritsyssla för stadens turister. Berlins alternativa sätt speglar sig även i de stora shoppingkomplexen. Bikini Berlin beskriver sig själva som det första internationella konceptköpcentret. I 50-talsbyggnaden vid Kurfürstendamm finns pop up-butiker, designhotell, nischade restauranger och en 7 000 kvadratmeter stor takterrass med utsikt över grannens apberg, Zoo Berlin ligger precis bredvid.

– Berlin är ett livsstilsmecka. Med en påtaglig och frisinnad HBTQ-kultur bubblar det upp mycket spännande idéer som påverkar både hur man klär sig och vad man sysslar med. Den här typen av miljö och kultur är svår att skapa, den kräver en viss typ av människor, men alla kan hämta inspiration, säger Jesper Örtengren affärsutvecklingschef för handel på Vasakronan.

Vid Quartier Potsdamer Platz ligger Potsdamer Platz Arkaden. Ett köpcenter som lockar till sig 60 000 gäster om dagen från hela världen. Detta köpcenter drivs av företaget ECE som startat ett så kallat Future Labs för att testa innovativa interaktiva lösningar inom detaljhandeln. Det kan till exempel handla om 3D-guider och appar med speciella erbjudanden för besökarna – allt för att smälta samman onlineshoppingen och den fysiska upplevelsen.

Mall of Berlin
Bikini Berlins takterrass
Bikini Berlins takterrass

Sedan har vi förstås Mall of Berlin som med sammanlagt 270 butiker på en butiksyta av 76 000 kvadratmeter räknas till en av Europas största. Mall of Berlin öppnade våren 2014 och i byggnaden finns även hotell, kontor och lägenheter vilket gör att den sammanlagda ytan för alla verksamheter överstiger 200 000 kvadratmeter.

– Vi har en bred butiksmix med fokus på internationella och spännande varumärken. Mest populära är butikerna inom mode och kläder. Vår huvudmålgrupp är européer, säger Harald Huth, som är ägare och grundare av Mall of Berlin.

På Mall of Berlin knyter man också ihop det gamla med det nya. Platsen för Mall of Berlin är historisk. Här låg ett av Europas största och mest anrika varuhus innan det förstördes i kriget: Wertheim som grundades 1896.

– Vi har byggt varuhuset utifrån Wertheims traditioner. Det är också mer än ett vanligt shoppingcenter eftersom det knyter ihop Potsdamer Platz och Friedrichstrasse, två välkända shoppingdestinationer, säger Harald Huth som är övertygad om att utvecklingen bara börjat.

– Berlin utvecklas allt snabbare. Om fem–tio år kommer det att vara en riktig shoppingmetropol.